חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך לעשות מחקר שוק: המדריך המלא ליזמים

בעולם העסקי התחרותי של ימינו, קבלת החלטות מושכלות היא המפתח להצלחה. יזמים רבים מוצאים עצמם בפני צומת דרכים, מתלבטים האם להשקיע זמן ומשאבים בפיתוח מיזם חדש או כניסה לתחום עסקי חדש.

מחקר שוק נכנס לתמונה ככלי רב עוצמה, המספק תמונת מצב מדויקת של השוק, המתחרים והלקוחות הפוטנציאליים. ידע זה מאפשר ליזמים לקבל החלטות מושכלות, תוך צמצום סיכונים והגדלת סיכויי ההצלחה.

איך לעשות חקר שוק המדריך המלא ליזמים
פנו אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות:

מהו מחקר שוק?

 

מחקר שוק הוא תהליך איסוף וניתוח מידע אודות שוק ספציפי, מתחרים ולקוחות. המידע הנאסף מאפשר הבנה מעמיקה של ות בשוק, מגמות עתידיות, צרכים ורצונות של לקוחות, וכן ניתוח פעילותם של המתחרים.

יתרונות ביצוע מחקר שוק:

צמצום סיכונים: מחקר שוק יסייע לכם להימנע מכשלים עסקיים יקרים, כתוצאה מכניסה לשוק לא רווחי או פיתוח מוצרים שאינם עונים על צורך אמיתי.

קבלת החלטות מושכלות: ידע נרחב על השוק יאפשר לכם לקבל החלטות אסטרטגיות נכונות בנוגע לפיתוח עסקי, שיווק, תמחור ועוד.

זיהוי הזדמנויות: מחקר שוק יסייע לכם לזהות נישות שוק רווחיות ופוטנציאל עסקי חדש.

הבנת הלקוחות: ניתוח צרכים ורצונות של לקוחות יאפשר לכם להתאים את המוצרים והשירותים שלכם בצורה מיטבית.

הערכת תחרות: ניתוח פעילות המתחרים יסייע לכם לזהות את נקודות החוזק והחולשה שלהם, ולפתח אסטרטגיה עסקית יעילה.

שלבים עיקריים בביצוע מחקר שוק:

הגדרת מטרות המחקר: מהם היעדים שאתם רוצים להשיג באמצעות מחקר השוק?

איסוף מידע: איסוף מידע ממקורות שונים, כגון:

נתונים סטטיסטיים: אתרי ממשל, איגודים מקצועיים, חברות מחקר.

סקרים: שאלונים מקוונים, ראיונות אישיים, קבוצות מיקוד.

ניתוח מתחרים: אתרי אינטרנט, פרסום, דיווחים פיננסיים.

ניתוח תרחישים: בחינת תרחישים עתידיים אפשריים והשפעתם על העסק.

ניתוח המידע: ניתוח ומיון המידע שנאסף, תוך זיהוי מגמות ודפוסים משמעותיים.

הסקת מסקנות: גיבוש מסקנות ותובנות לגבי השוק, המתחרים והלקוחות.

הגשת המלצות: המלצות פרקטיות בנוגע לפעילות העסקית, תוך התבססות על ממצאי המחקר.

דוגמאות למחקר שוק:

 נדב פרץ, יועץ עסקי בעל ניסיון רב, מנכ"ל קבוצת המפתח:

 "מחקר שוק הוא כלי קריטי עבור כל יזם או בעל עסק המעוניין להצליח. קבוצת המפתח מסייעת ליזמים ובעלי עסקים לבצע חקר שוק מקיף ומקצועי, תוך שימוש במגוון כלים ושיטות. אנו מתמקדים בהבנת הצרכים הייחודיים של כל לקוח ובהתאמת תהליך מחקר השוק למטרותיו."

 

 

דוגמה 1: מחקר שוק מזון:

ניתוח התפלגות אוכלוסייה: בחינת גיל, מין, הכנסה ממוצעת, הרכב משפחה. כל הנתונים הללו נמצאים בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה  

ניתוח צריכת מזון: בחינת נתונים סטטיסטיים לגבי צריכת מזון בקטגוריות שונות באזור וברמה ארצית. נתונים אפשר לקבל ממשרד החקלאות  ומהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כמו כן יש חברות מידע  אשר אוספות נתונים דרך מערכות סליקה וקופות ומוכרות תמורת תשלום נתונים אלו לדוגמה מחיר ממוצע למחירה כמות נמכרת ובאיזה אריזה נמכר המוצר ומה הקניה הממוצעת למוצר

מיפוי מתחרים: מתחרים , ניתוח גודלן, מיקומן, המוצרים שהן מציעות, המחירים שלהן מה החוזקות שלהם מה העבר שלהם אופן שיטת העבודה  מיקומים לוגיסטיקה וחסרונות שלם

ביצוע סקר לקוחות: שאילת לקוחות פוטנציאליים לגבי הרגלי הקנייה שלהם, העדפותיהם, רמת שביעות רצונם מלאו שאלון .בצעו סקר שוק מול לקוחות פוטנציאלים

ניתוח תרחישים: בחינת תרחישים עתידיים אפשריים, כגון כניסה של מתחרים אחרים  חפשו פרסומים שאלו  רגולציה חדשה חוקים חדשים שינויים ברגלי הקנייה של הצרכנים ועוד.

באיסוף נכון של כל המידע תוכלו לקבל תמונה כללית עם תובנות למשל מחיר המוצר הוא זול ואין בו רווחיות או שיש חוסר או יש הרבה מיתרים  וכניסה של מתחרים חדשים  מטרה היא לקבל תובנות על מנת לבצע את ההחלטה הטוב ביותר

דוגמה 2: מחקר שוק לפני פיתוח מוצר חדש:

בחינת גודל השוק: ניתוח היקף השוק עבור המוצר החדש, תוך התייחסות למגמות צמיחה, שחקנים מרכזיים ועוד.

הבנת צרכים ורצונות של לקוחות: ביצוע סקר לקוחות, ראיונות עומק וקבוצות מיקוד על מנת להבין את הצרכים והרצונות של הלקוחות הפוטנציאליים.

ניתוח מוצרים מתחרים: בחינת מוצרים דומים בשוק, תוך התייחסות לתכונותיהם, יתרונותיהם וחסרונותיהם.

ביצוע ניסוי שוק: פיתוח אב טיפוס של המוצר וחלוקתו למספר מצומצם של לקוחות פוטנציאליים לקבלת משוב.

דוגמא מחקר שוק לפתיחת חנות למזון בעלי חיים

איסוף נתונים ניתן לקבל ממשרד החקלאות כמה בעלי חיים יש בממוצע למשפחה ניתן לקבל מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כתה משפחות יש באזור או בעיר וכך להבין מה כמות בעלי החחים שיש בעיר

מתחרים בדיקת פרסומים ובדיקה פיזית תיתן לכם כמה היתרים מה גודלם ומה שירותים שלהם

סקר מחרים    יש אטרים העושים השוואת מחרים ניתן לקבל מהם את כל המחרים של המוצרים ולבחון מה הרווחיות למוצר לפי הצעות של קניה 

 סיכום 

מחקר באיסוף כל הנתונים תקבלו תמונה של פוטנציל שוק של המיקום מי המתחרים ומה הרווחיות למוצרים כך תדעו מה ניתן לפתוח ואיזה שירותים תוכלו לתת יותר מהמתחרים 

טיפים לביצוע מחקר שוק יעיל:

הגדירו את מטרות המחקר בצורה ברורה וחד משמעית.

השתמשו במגוון מקורות מידע, כגון נתונים סטטיסטיים, סקרים, ניתוח מתחרים ועוד.

נתחו את המידע בצורה אובייקטיבית תוך שימוש בכלים סטטיסטיים.

השתמשו בשירותי חברת מחקר מקצועית בעלת ניסיון בתחום.

הקצו תקציב מתאים לביצוע מחקר שוק איכותי.

לסיכום:

מחקר שוק הוא כלי רב עוצמה המסייע ליזמים ובעלי עסקים לקבל החלטות מושכלות, תוך צמצום סיכונים והגדלת סיכויי ההצלחה. ביצוע מחקר שוק מקצועי ומקיף יספק לכם את התמונה המלאה אודות השוק, המתחרים והלקוחות, ויאפשר לכם לפתח אסטרטגיה עסקית יעילה שתוביל אתכם להצלחה.

לפרטים נוספים ולקבלת הצעת מחיר עבור ביצוע מחקר שוק, צרו קשר עם קבוצת המפתח.

בפודקאסט הזה, נדב ייעוץ עסקי ואלון ייעוץ עסקי קבוצת המפתח משוחחים על אחד הנושאים החשובים ביותר לעסקים – מחקר שוק. במהלך הפרק נדב מסביר את החשיבות של איסוף וניתוח נתונים לפני קבלת החלטות עסקיות, כיצד מחקר שוק יכול לעזור בצמצום סיכונים וזיהוי הזדמנויות בשוק, ומהם השלבים החיוניים בביצוע מחקר שוק מוצלח. אלון, כמומחה בתחום הפיננסי והרגולטורי, מספק תובנות על איך ניתן להשתמש בדוחות פיננסיים למחקר שוק, ומהן הנקודות החשובות שיש לשים לב אליהן כששוקלים להיכנס לשותפות עסקית. אם אתם יזמים או בעלי עסקים, הפודקאסט הזה יספק לכם כלים חשובים להצלחה.

 

נדב: שלום ברוכים הבאים אלון מה נשמע?

אלון: אהלן נדב מה העניינים? מה קורה?

נדב: הכל בסדר, הכל בסדר. אם אתה רוצה אני יכול לספר לך על הדברים שלא בסדר. המאזינים שלנו זה בכלל לא אכפת, אבל מה כן אכפת להם? היום אנחנו נדבר על מחקר שוק.

נדב: איך עושים מחקר שוק? אנחנו נעשה את זה היום בשיטה קצת שונה ברשותך, אלון. בסדר, הייתי רוצה לעשות את זה בשיטה של שאלות ותשובות. אתה תשאל אותי שאלות כאחד שמתמחה במחקר שוק, ואחר כך אני אשאל אותך שאלות כאחד שמתמחה בכל הקטע הפיננסי של מחקר שוק, בכל הרגולטורי כמשפטן. בסדר?

אלון: או קיי. אז תסבירי קודם כל באמת מה זה מחקר שוק?

נדב: מחקר שוק זו פעילות מאוד מאוד גדולה, אבל זה תהליך שאתה עושה באיסוף הרבה מאוד מידע, אבל זה לא מספיק רק לאסוף את המידע. צריך גם לנתח אותו בצורה נכונה. בדרך כלל זה לשוק מאוד מאוד ספציפי. אני אומר לך, מחקר שוק כולל איסוף כללי של הכל, עיסוק בהרבה ניתוחים, נתונים על מתחרים ומי הלקוחות שלך. זאת אומרת, אם אני רוצה לדעת סתם דוגמה אם אני פותח חנות באיזה מקום, אני עושה מחקר על מה המידע שקיים שם, מי נמצא באזור, מי בשכונה, מי המתחרים, איזה סופרים יש, איזה מחירים הם עושים. אבל זה שאני יודע את הנתונים, השאלה אם אני יודע לנתח את הנתונים. מחקר שוק נכון זה איסוף נתונים, חקר מתחרים והבנה של הנתונים. זה החלק היותר קשה בכל הנושא של חקר שוק.

אלון: אוקיי, אז עם איזה כלים אני יוצא לאחר מחקר שוק טוב? מה זה עוזר לי בניהול של העסק שלי?

נדב: בקיצור, אתה שואל אותי בשפת הרחוב, למה בכלל צריך מחקר שוק?

אלון: כן.

נדב: אז קודם כל, מחקר שוק נכון מצמצם סיכונים, אם זה בהשקת מוצר חדש או בפתיחת עסק חדש. הוא נותן לך הרבה מאוד תובנות לגבי מה שאתה הולך לעשות. למשל, החלטת לפתוח עסק, אז במחקר שוק אני יכול להגיד לך מה הצרכים של אותו עסק, מה העלויות, מי המתחרים שלך, ואז יש לך הרבה מאוד מידע. אולי בעקבות המידע שתעשה במחקר, תקבל החלטה לא לפתוח את העסק, או תקבל החלטה לפתוח אותו באופן שונה ממה שתכננת.

אלון: אוקיי, אז אם כך, מה עוד מחקר שוק נותן לי?

נדב: מחקר שוק נכון נותן לך תובנות לקבלת החלטות מושכלות על בסיס מידע. אני אתן לך דוגמה, נניח שאני פותח מפעל חדש, ואז במחקר שוק אני מגלה שיש עוד מפעל דומה שרק התרחב ושיש עוד מתחרה חדש בשוק. המידע הזה יכול לשנות את כל התוכנית שלי. אולי אני אחליט לפתוח בהדרגה, או אולי לא לפתוח בכלל. מחקר שוק נותן לי את היכולת לראות את התמונה המלאה ולקבל החלטות אסטרטגיות נכונות. בנוסף, הוא עוזר לי לזהות הזדמנויות, כמו שכונה חדשה שבה אין מתחרים בתחום שאני רוצה להיכנס אליו.

אלון: אוקיי, זה נשמע כמו תהליך מורכב. איך מתחילים?

נדב: השלבים הראשונים במחקר שוק הם להגדיר את המטרה של המחקר, מה בדיוק אתה רוצה להשיג. לאחר מכן, אתה מתחיל לאסוף מידע, בין אם זה נתונים סטטיסטיים, נתונים על מתחרים, או כל דבר אחר. במדינת ישראל יש שפע של נתונים סטטיסטיים חופשיים שניתן לקבל ממקומות כמו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משרד החקלאות ועוד. כל המידע הזה עוזר לך להבין את השוק שבו אתה רוצה לפעול.

אלון: אז מה עושים עם כל הנתונים האלה?

נדב: אחרי שאספת את הנתונים, אתה צריך לנתח אותם ולהסיק מהם מסקנות. למשל, אתה רוצה לפתוח חנות בשכונה חדשה, אתה בודק כמה תושבים יש שם, כמה אנשים צורכים את המוצר שאתה מציע, מי המתחרים שלך, מה ההוצאות שלך וכו'. כל זה נותן לך תמונה מלאה על הפוטנציאל של העסק שלך.

אלון: ומה לגבי מחקר שוק פיננסי לעסק קיים? איך זה עובד?

נדב: במקרה הזה, אתה בודק את הדוחות הפיננסיים של העסק, לומד על המחזור השנתי, ההוצאות, המלאים, פרסום וכל מה שקשור לתפקוד הפיננסי של העסק. זה חשוב במיוחד כשאתה שוקל להיכנס כשותף לעסק קיים.

אלון: נכון, הדוחות הפיננסיים יכולים ללמד אותנו הרבה על מצב העסק, המגמות שלו, ואפילו על הלקוחות העיקריים שלו.

נדב: בדיוק. לסיכום, מחקר שוק הוא כלי חיוני בכל שלב של העסק, בין אם בפתיחת עסק חדש, השקת מוצר חדש או כניסה לשותפות עסקית. אנחנו בקבוצת המפתח מתמחים בזה ויכולים לעזור לכם לקבל את ההחלטות הנכונות על בסיס נתונים מדויקים.