חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לפתוח חנות פרחים

אם החלטתם שאתם רוצים  לפתוח חנות פרחים, חשוב לדעת שזהו עסק עונתי. כדי לדעת כל מה שצריך על פתיחת חנויות פרחים, המשיכו לקרוא.

מיהו קהל הלקוחות הישראלי?

יש סיבה לכך שתחום הפרחים הוא עונתי, יש כאלה שאומרים שזה העסק הכי מסוכן בתחום הקמעונאי. המשמעות היא, שבעלי חנויות הפרחים צריכים להכין את עצמם לתקופות בהן הביקוש גבוה מאוד ומנגד, לתקופות חלשות מאוד. התקופות עם הביקוש הגדול הן בדרך כלל בסביבות ראש השנה, פסח, יום האהבה ויום האם. בשאר השנה, העבודה היא על בסיס שבועי, עם פיק בסופי שבוע – העבודה ביום שישי היא פי חמש משאר ימות השבוע.

בימינו, שהכול קורה באינטרנט, עולם הפרחים נפתח גם לקהל הצעיר. האפשרות לראות את התוצאה הסופית והקלות בה ניתן להזמין דרך האינטרנט, הפכו את זרי הפרחים למבוקשים מאוד. אם נחלק את קהל המזמינים בחנויות הפרחים, נמצא אנשים מכל שכבות האוכלוסייה בלי הבדל מהותי כלשהו, אבל הקהל המבוגר תופס עדיין את רוב נפח ההזמנות. כנראה בגלל שהם עדיין מאמינים ברומנטיקה ובמסר שמעביר זר פרחים.

מי שמחזיק את עסקי הפרחים מבחינה תזרימית הוא דווקא השוק העסקי. אולמות, בתי מלון ומשרדים קונים פרחים כדי לקשט ולייפות תחרויות, תערוכות, אולמות ועוד. כמובן, שישנם גם הלקוחות הפרטיים שמגיעים כל יום שישי.

בשנים האחרונות, ישנה עליה מטאורית בביקוש לפרחים טריים. יש המון חברות מחו"ל שהתחילו בשיתופי פעולה עם חנויות הפרחים הקטנות. המטרה של שיתופי הפעולה האלה היא הגדלת אפשרויות המשלוח לכל הארץ והגדלת המחזור של חנות הפרחים.

פנו אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות:

מה גובה ההשקעה?

לפני שאתם פותחים חנות פרחים, תבדקו מה האפשרויות הכלכליות שלכם ולפי זה תתנהלו. יש הטוענים שקניה ישירה מחממות, מפחיתה את מחיר הפרחים בכמה שקלים (שמצטברים והופכים לחיסכון משמעות) החיסרון הוא, שבמקום לקבל את הסחורה ישירות לחנות צריך להתרוצץ בין החממות. מנגד, לחנויות גדולות יותר יש את האפשרות לייבא את הפרחים מחו"ל. היתרון הוא שהפרחים מגיעים ישירות לחנות, החיסרון הוא העלויות.

 

הוצאות שוטפות

  • שכירות – השכירות תנוע בין 3000-7000 ₪ לחודש. עבור חנות בשטח של 30-60 מ"ר. כמובן שזה תלוי באזור.
  • שיפוץ ועיצוב – מחיר השיפוץ, התכנון מחדש והעיצוב יכול להגיע ל 40,000 ₪.
  • ציוד – הציוד הכולל חדר קירור עבור הפרחים יעלה כ – 50,000 ₪.
  • סחורה – עלות הפרחים שיש בחנות בצורה שוטפת היא כ 30,000 ₪.
  • שיווק ופרסום – עלויות השיווק בנוסף לאתר אינטרנט איכותי עם אפשרות להזמנות ותשלום מקוונים יגיעו ל 12,000 ₪.

 

סך העלויות הראשוניות לפתיחת חנות פרחים בשנה הראשונה, יעמדו על 220,000 ₪.

מיהם הספקים של חנויות הפרחים?

תוכלו להשיג את הסחורה שלכם באחת מהדרכים הבאות:

  • הספק מגיע לחנות עם רכב מקורר, בעלי החנות (אתם) לוקחים את הסחורה שאתם רוצים והתשלום מתבצע פעם בחודש. היתרון – הנוחות. החיסרון – חיי מדף קצרים יותר ומבחר יותר קטן.
  • תוכלו לנסוע לחממה, ולבחור ישירות מהמגדל את סוג וכמות הפרחים שאתם רוצים עבור העסק. היתרון – מבחר גדול, פרחים מיוחדים בעלות יחסית נמוכה וחיי מדף ארוכים (כי הפרח נקטף הרגע). החיסרון- זו שיטת אספקה שגוזלת המון זמן.

מהם השלבים בפתיחת חנות פרחים?

דבר ראשון והכי חשוב זה החיבור עם הלקוחות. חנות פרחים היא עסק שמבוסס על רצון וצורך אנושי להעניק לאחרים. החיבור עם הלקוחות, גם המזדמנים וגם הקבועים הוא נדבך קריטי בהצלחת העסק לצד ידע מקצועי ורחב בעולם הפרחים. אתם חייבים להכיר את כל סוגי הצמחים ולדעת מה צורת הטיפול האופטימלית בכל אחד מהם לפי העונה. בנוסף, העסק יעזור לכם לטפח את הנפש – אין כמו ריח של פרחים טריים כדי להרגיש טוב יותר.

בהתחלה, אתם כבעלי העסק תצטרכו להתעסק עם פרחים יותר נפוצים כמו: ורדים, סחלבים, חרציות ויקינטונים. בהמשך, כשהחנות תהיה מוכרת יותר ותהיה יותר תחלופה תוכלו להתעסק עם צמחים נדירים יותר. כתוספת לפרחים תוכלו להוסיף את ענפי הירק: קיסוס, סהרון, רוסקוס, פיסוספורום ואקליפטוס. עלי הירק, סרטי האריזה, האגרטלים, העציצים וקופסאות המתנה מוסיפים הוד לכל זר ושומרים על הצמחים יותר זמן ומוסיפים המון צבע וחיות.

בחירת משתלה

חשוב לבחור מקום שיהיה מרכזי מספיק ויוכל להוציא בקלות משלוחים לכל העיר והסביבה שלה.

שוזר/ת פרחים

מהות העסק היא פרחים טריים. ככל שיכולות השזירה שלכם יהיו גדולות יותר, קהל הלקוחות יהיה גדול יותר. הידע התיאורטי בשזירה הוא חשוב, אבל הידע המעשי הוא קריטי. הידיעה איך לשזור פרחים בכל מיני סגנונות (קלאסי או מודרני), איזה פרחים לשלב (זה לא חכם לשלב פרח שמחזיק יומיים עם פרח שמחזיק שבועיים) הם שיחזיקו לכם את העסק.

אתר, שיווק ופרסום

ברור שכדי להיכנס לתחום כל כך תחרותי תצטרכו להשקיע כסף והרבה, בפרסום. אמנם השיווק הטוב ביותר הוא העברה מפה לאוזן, אבל כדי שזה יקרה אתם חייבים להתחיל עם שיווק ופרסום מסיבי, כדי ליצור לכם שם.

אתר- העבודה עם שירותי אונליין היא בגדר חובה בימינו. מי שלא שם לא קיים. אחרי שבניתם לעצמכם שם של משתלה אמינה, עם שירות מעל ומעבר – תקימו אתר אינטרנט. האתר חייב להיות מותאם לתשלום באשראי, להזמנות ומשלוחים.

לכל חנות חייב להיות שליח מקצועי, מנומס ואדיב. תצטרכו לבדוק אפשרות לעבוד עם שליח בעל רכב או חברת משלוחים שיתנו מענה בצורה מיידית, מאחר ובתקופות העומס, תצטרכו לבצע משלוחים גדולים שספק רב אם הם יחזיקו על קטנוע.

עוד טריק שיווקי חמוד וזול הוא להשקיע בחלון הראווה. העיניים של עוברי האורח כל הזמן משוטטות ונעצרות על דברים שמושכים את תשומת הלב. תדאגו שחלון הראווה שלכם ימשוך את תשומת הלב שלהם (לחיוב כמובן).. שימו פרחים יפים בכל מיני צבעים. כך, פעם הבאה שהם יצטרכו זר או עציץ הם ייזכרו בכם ויקנו אצלכם.

ביטוחים

  • מבנה ותכולה
  • צד ג'
  • מלאי
  • חבות מעבידים

בנוסף למה שכתבנו, עדיף להתייעץ עם סוכן ביטוח כדי לדעת שאתם לא צריכים עוד ביטוח שלא הזכרנו פה.

מה הציוד הנדרש?

  • חדר קירור הכי גדול שאפשר
  • רצוי: רכב למשלוחים גדולים
  • בחנות – שולחנות לשזירה, דלפק לקופה, מדפים, מזגן, טלפון (עדיפות לאלחוטי), פקס ואינטרנט.
  • לעבודה – דליים, מבחר גדול של סרטי קישוט, גלילי סיבים, צלופן לעטיפת הזרים, חוט תיל, ספוגים, מזמרה, חישוקים לזרי אבל, עציץ על מעקה, שלטי מחיר וקישוטים אחרים.
  • אביזרים בחנות – ואזות מפלסטיק, כלים לחיתוך של הגבעולים, כל מיני תוספים לצמחים כמו: מדביר כנימות ומבריקי עלים למיניהם, בלוני הליום, כלים מקרמיקה והכי חשוב – שוקולד ומוצרים משלימים, במבחר ובכמות הכי גדולים שאפשר.

לסיכום

כמו בכל עסק, צריך להיות סבלני ועם רצון גדול להצליח. בעסקי הפרחים, עיקר התחרות הוא בסביבה בגיאוגרפית ולכן חשוב מאוד לבדוק את ההיצע והביקוש באזור החנות. מן הסתם ששזירת פרחים ומשלוחים הם מוצרי חובה – הם אלה שיגדילו לכם את קהל הלקוחות. ככל שתהיו יותר אדיבים ומקצועיים, נפח העסקאות יעלה ותרוויחו יותר כסף.

בשלבים הראשונים נדרשת הרבה עבודה מאומצת ואחר כך זה רץ. צריך הרבה סבלנות, התנהלות כלכלית נכונה ונכונות לעבוד קשה. 

איך בונים תוכנית עסקית לחנות פרחים?

חנות פרחים מתמחה במכירת פרחים, צמחים ומוצרים נלווים אחרים. פרחים הם חלק חשוב מהתרבות, כאשר אנשים משתמשים בהם לקישוט, מתנה וגם למטרות רפואיות(תרופות צמחיות). 

עסק חנות הפרחים יכול להיות רווחי ביותר, אך הוא דורש השקעה משמעותית של זמן, מאמץ וכסף. חנויות פרחים מצליחות חייבות להיות מסוגלות להציע מגוון רחב של פרחים, צמחים ומוצרים נלווים ולספק שירות לקוחות מעולה.

חנויות פרחים יכולות להציע מגוון שירותים, כולל סידורי פרחים מותאמים אישית לחתונות, ימי אהבה ונישואין ואירועים מיוחדים אחרים, בנוסף מספקים שירותי משלוחים לבתים ולעסקים. חנויות פרחים מסוימות מציעות גם מוצרים נוספים כגון סלסלות מתנה, אגרטלים, כרטיסי ברכה, בלונים ושוקולדים.

תוכנית עסקית לחנות פרחים

תקציר מנהלים: סקירה קצרה של העסק, כולל החזון, קהל היעד והיעדים.

 

ניתוח שוק: ניתוח מפורט של השוק, כולל מתחרים, לקוחות יעד ומגמות בענף.

 

מוצרים ושירותים: תיאור המוצרים והשירותים שמציעה חנות הפרחים כמו סוגי פרחים, סידורי פרחים ומוצרים נוספים כגון סלסלות שי ובלונים.

 

אסטרטגיות שיווק ומכירה: תוכנית אסטרטגית הכוללת פרסום, מבצעים, מדיה חברתית וכו'.

 

ניהול וארגון: תיאור מבנה הניהול של העסק, כולל תפקידי מפתח ואחריות.

 

תוכנית תפעול: הפעילות השוטפת של חנות הפרחים, שעות פעילות, כוח אדם, ניהול מלאי ושירותי משלוחים.

 

תוכנית פיננסית: תוכנית פיננסית מפורטת הכוללת עלויות הקמה, תחזיות מכירות, הוצאות תפעול ותחזיות תזרים מזומנים.

 

צורכי מימון: תיאור של כל מימון הדרוש לפתיחת העסק או הצמיחה שלו.

 

ניתוח סיכונים: ניתוח מפורט של סיכונים ואתגרים פוטנציאליים שעומדים בפני חנות הפרחים, כמו התחרות ושיבושים בשרשרת האספקה.

דוגמא לתוכנית עסקית לחנות פרחים

תקציר מנהלים:

חנות הפרחים שלנו מתמחה ביצירת סידורי פרחים בהתאמה אישית לחתונות ולכל מטרה אחרת. המשימה שלנו היא לספק ללקוחותינו את הפרחים האיכותיים ביותר ושירות לקוחות יוצא דופן. המטרה שלנו היא להפוך לחנות הפרחים המועדפת בעירנו.

 

ניתוח שוק:

החנות תמוקם ברובע קניות הומה עם הרבה תנועה רגלית. לקוחות היעד שלנו הם כולם. ישנם מספר מתחרים בתחום, אך אנו מבדלים את עצמנו בכך שאנו מציעים עיצובי פרחים מיוחדים ויצירתיים המתאימים להעדפות ולבקשת הלקוח.

 

מוצרים ושירותים:

החנות תציע מגוון רחב של פרחים, צמחים ומוצרים נלווים. אנו מתמחים בסידורי פרחים בהתאמה אישית לחתונות, אירועים ולכל מטרה אחרת, בנוסף לסידורי הפרחים שלנו, אנו מציעים גם סלסלות מתנה, בלונים ושוקולדים וגם שירותי משלוחים.

 

אסטרטגיות שיווק ומכירות:

כדי לפרסם את חנות הפרחים שלנו ולמשוך לקוחות, נשתמש בפרסום מקוון במדיה חברתית.

בנוסף נפרסם בעיתונים ומודעות מודפסות, וכן נציע מבצעים והנחות לעוקבי המדיה החברתית שלנו. 

 

ניהול וארגון:

החנות נמצאת בניהול של[שם הבעלים], בעלת ניסיון של למעלה מעשר שנים בתעשיית הפרחים ואשר תפקח על כל ההיבטים של העסק, כולל שירות לקוחות, עיצוב פרחים ותפעול בעזרת 2 עובדים נוספים.

 

תוכנית מבצעים:

החנות תהיה פתוחה שישה ימים בשבוע, אנו נציע שירותי הזמנה ומשלוח מקוונים כדי להקל על הלקוחות בהזמנתם ולקבל את סידורי הפרחים שלהם לאן שהם צריכים.

 

תכנית פיננסית:

צפי רווח ועלויות משתנה מעסק לעסק

 

צורכי מימון:

אנו מבקשים הלוואה של [סכום ההלוואה] לכיסוי עלויות הקמה שלנו. 

 

ניתוח סיכונים:

הסיכונים העיקריים העומדים בפנינו כוללים תחרות מצד חנויות פרחים אחרות בעיר ושיבושים בשרשרת האספקה שעלולים להשפיע על המלאי שלנו. אנו נפחית סיכונים אלו על ידי התמקדות בשירות לקוחות ובניית קשרים חזקים עם הלקוחות והספקים שלנו.

בפודקאסט הזה, נדב, יועץ עסקי מקבוצת המפתח, ואלון, משפטן ורואה חשבון, נכנסים לעולם הפורח של חנויות הפרחים. האם פתיחת חנות פרחים היא העסק המושלם עבורכם? מה צריך לדעת על הרווחיות, בחירת מיקום, ניהול מלאי ותכנון פיננסי? נדב ואלון מספקים תשובות לכל השאלות, כולל איך לבחור ספקים, כיצד להתאגד ואילו מוצרים נוספים לשלב בחנות. אם אתם שוקלים להיכנס לעסקי הפרחים, זהו הפרק שייתן לכם את כל הכלים להצלחה.

 

נדב: היום נדבר על חנות פרחים. הרבה אנשים פונים אלינו בקבוצת המפתח ורוצים לפתוח חנות פרחים. הם רואים שזה עובד, הם רואים רשתות וחושבים לפתוח חנות משלהם. אז בוא נדבר על חנות פרחים: מה הרווחיות שם? איך זה עובד? איך מתאגדים? איך בוחרים מקום? איך מוצאים ספקים? איך נכנסים בכלל לתחום הזה? ואיך עובדים בתחום הזה? איך אני יודע אם כדאי לי לפתוח חנות פרחים בשכונה שלי או במקום אחר?

אני כאן כדי לענות על כל השאלות האלה ולתת לכם תובנות על פתיחת חנות פרחים. אלון, אני אשמח אם תשתף בשאלות. אני גם רוצה לשאול אותך על איך להתאגד, מה זה עוסק מורשה ואיך מתכננים את העסק מבחינת מס. אלון הוא רואה חשבון ומשפטן במקצועו, ואני נדב, כלכלן. ניהלתי הרבה מאוד עסקים במשך הרבה מאוד שנים. בקבוצת המפתח אנחנו מתמחים בפתיחת עסקים, במימון ובתכנון נכון עד שהעסק מצליח. אז בוא נתחיל, אלון, לשירותך ולכל שאלה ושאלה.

אלון: האם חנות פרחים דורשת רישיון עסק?

נדב: לא, אבל אם תכניס מזון לתוך חנות הפרחים, כמו שוקולדים, או אם תמכור שם חומרי דשן, תצטרך רישיון עסק מהרשות המקומית. יש פרדוקסים שדורשים רישיון עסק, אבל בדרך כלל אני ממליץ לבדוק את זה ואז לבנות את התמהיל של העסק בצורה נכונה.

עוד דבר חשוב, הרבה אנשים שפונים לפתוח חנות פרחים, אני תמיד מתחיל מאסוף בהתחלה ושואל: מה לכם ולפרחים? מה לכם ולסידור פרחים? האם אתם מבינים את המשמעות של להיות בעלים של חנות פרחים? לצערי, הרבה אנשים לא מבינים בכלל מה זה להיות בעל חנות פרחים. אז בוא נדבר על המקצועיות.

אלון: על המקצועיות, אוקיי.

נדב: כדי להיות בעל חנות פרחים, אתה קודם כל צריך להתמצא בנושא של שיזור פרחים: איך מכינים זרים, איזה זרים עובדים, איך אתה בוחר פרחים? אתה צריך להתמצא בפרחים, בסוגי פרחים. ככל שתתמצא יותר, כך תהיה יותר מקצועי. זה מקצוע שניתן לרכוש אותו. אני ממליץ לכל מי שרוצה לפתוח חנות פרחים לפנות לקורס שזירת פרחים. בקורס תלמדו איך להכין זרים, איך לבחור פרחים, איך לסדר אותם, איך ליצור זר שנראה יקר אבל עולה מעט מאוד. תזכרו שאתם לא מוכרים פרחים, אתם מוכרים מתנה, חוויה. חנות פרחים מוכרת מתנה, אווירה, רגש.

מי שלא עבד בחנות פרחים או לא למד שזירת פרחים ונכנס למקצוע בלי ידע, שלא יפתח חנות פרחים. אני אומר את זה לכל אחד ואחת. שלב ראשון – לכו ללמוד את המקצוע. אני אומר את זה בהרבה מקצועות, ובחנות פרחים זה חשוב כפליים. אתה חייב לדעת איזה פרחים יש, כמה זמן הם מחזיקים, איך להחזיק את הפרחים, איך לסדר את הזרים. הרבה אנשים אומרים: אני אמצא מישהו שיעשה את זה בשבילי, שיעבוד אצלי. אז אתה לא רוצה להיות בעל חנות פרחים, אתה רוצה לנהל עסקים, אתה איש השקעות. חנות פרחים זה לא עובד כך. כדי להיות בעל חנות פרחים צריך להבין את המקצוע, וזה השלב הראשון והחשוב להצלחה.

אלון: אוקיי, ואיזה מוצרים יש בחנות פרחים? האם יש ספקים מיוחדים לפרחים? איך מגיעים אליהם?

נדב: אז קודם כל, התשובה היא כן וכן וכן. בוא נפרט. לגבי ספקי פרחים, יש הרבה מגדלים שמגיעים עד לחנויות ומביאים סחורה על בסיס יומי, או פעמיים בשבוע, כדי שתהיה לך סחורה טרייה. הם יגיעו אליך. יש גם סוכנים שעובדים עם מגדלים שונים בארץ והם יודעים להגיע אליך. אנחנו יכולים לספק לך את הטלפונים שלהם. תאמין לי, אם יש לך חנות פרחים, הם יגיעו אליך.

היום חנויות פרחים מכניסות גם מוצרים נוספים כמו שוקולדים, יין, אריזות ואגרטלים. כי היום אנשים רוצים זר מיוחד עם שוקולד, יין, או משהו נוסף. ככל שתכניסו יותר פרודוקטים, זה יהיה טוב יותר. הפרחים בדרך כלל נמכרים לפי מחיר יחידה. כל פרח יש לו מחיר יחידה שונה, בהתאם לגודל ולסוג. אבל למה אני מדגיש את המקצועיות? כי כשאתם יודעים לקרוא את הפרחים הנכונים ולרכוש אותם במחיר הנכון, אתם יכולים לשפר את הרווחיות של העסק. חומרי הגלם של חנויות פרחים הם יחסית זולים, אבל חשוב לזכור שאתם לא מוכרים פרח, אתם מוכרים זר או מתנה. הרווחיות צריכה להיות מבוססת על המכלול, ולא רק על הפרח עצמו.

אלון: אוקיי, איך אני מנהל את המלאי של חנות פרחים? אני צריך מחסן, או שהכול בחוץ?

נדב: לא. קודם כל, אני תמיד ממליץ שיהיה בחנות פרחים מקרר גדול או בית קירור קטן כדי לשמור על הפרחים בצורה אופטימלית. תזכור, חנות פרחים זה עסק עונתי. יש פיקים בעבודה כמו בחגים: ראש השנה, פסח, יום האהבה, ולנטיין דיי – כל אלה הם זמנים שבהם העבודה מתגברת מאוד. חנויות פרחים נערכות מראש עם כמויות גדולות של זרים, כדי להיות מוכנים לדרישה המוגברת. לעיתים, הפיקים האלו יכולים לייצר מחזור של חודש בתוך יומיים.

בימים רגילים יש עבודה קבועה סביב ימי הולדת, לוויות, ומתנות. זה עסק שעובד כל השנה, אבל יש לו עליות וירידות, וצריך לדעת איך לנהל את העבודה בצורה נכונה כדי להצליח.

אלון: איזה מוצרים ייחודיים היית ממליץ לשלב בחנות פרחים?

נדב: יותר בלונים. בזמן האחרון זה עובד יפה. אפשר גם לשלב שוקולדים, יינות, בלונים, ולעשות שיתופי פעולה עם עסקים אחרים. לדוגמה, לשלוח זר פרחים יחד עם גלידה או שוקולד. אבל חשוב להבין שהעבודה היא עבודה סיזיפית. לך תמצא את המפעלים או המשרדים הגדולים שיש להם צרכים קבועים לפרחים. אם תמצא לקוחות כאלה, זה יכול להוסיף יציבות לעסק שלך לאורך כל השנה.

אלון: אוקיי, אז אחרי שאנחנו יודעים מי הם הספקים, בוא נדבר על השלבים של הפתיחה. איך בוחרים מקום לחנות פרחים? יש טיפים למציאת מקום?

נדב: כן, טיפ ממני: חנויות פרחים כדאי למקם במקומות פינתיים. למה? כי יש לכם שתי חזיתות ושני רחובות, כך שתמיד רואים את השלט שלכם. אנשים נוסעים וזוכרים שיש פה חנות פרחים, ואז כשהם נזכרים שצריך לקנות פרחים, הם יודעים לאן ללכת. מקום פינתי יש בו יותר מעבר של אנשים, ויש לו יותר נוכחות.

אלון: האם כדאי למקם חנות פרחים במרכזים עירוניים?

נדב: כן, במרכזים עירוניים עם תנועה רבה, כמו בערים גדולות או ליד בנייני משרדים. מרכזים שכונתיים קטנים פחות מתאימים. תזכור שימי חמישי ושישי הם ימים עם תנועה גבוהה יותר, כי אנשים אוהבים לקנות זר לשבת. חנות פרחים טובה יכולה להיות רווחית, אבל צריך להבין שזו לא עבודה קלה.

אלון: איך מכינים תוכנית עסקית לחנות פרחים מבחינה פיננסית? איך אני יודע אם העסק משתלם?

נדב: אז אני מחלק את ההוצאות בעסק לשני סוגים: הוצאות ישירות, שזה החומרי גלם – הפרחים עצמם, הספוגים, וכל מה שנכנס לזר או לסידור. כפי שאמרת, הרווחיות שם גבוהה, באזור ה-75%. כלומר, אם אני מוכר סידור במאה שקלים, אני נשאר עם 75 ש"ח.

עכשיו, אני צריך לדעת כמה זרים אני צריך למכור כדי לכסות את כל ההוצאות הקבועות שלי – שכירות, חשמל, מים, ארנונה, ביטוח, פרסום, אולי עובד נוסף. נניח שכל ההוצאות האלה הן בערך 50,000 ₪.

אלון: נניח שכל ההוצאות הקבועות הן בערך 50,000 ש"ח בחודש. אם על כל סידור אתה מרוויח 75 ש"ח, אז אתה צריך למכור בערך 667 זרים בחודש כדי לכסות את ההוצאות ולהגיע לנקודת האיזון. מה זה אומר נקודת האיזון? זו הנקודה שממנה אתה מתחיל להרוויח. עד כמות של 667 זרים בחודש, אתה מכסה את ההוצאות בלבד, ורק לאחר מכן מתחיל להרוויח.

אפשר גם לחשב את זה לפי יום – כמה זרים אני צריך למכור ביום כדי להגיע לנקודת האיזון החודשית שלי. כמובן שצריך לקחת בחשבון את הפיקים בעסק, כמו חגים, שבהם המכירות עולות בצורה חדה, וגם את החודשים החלשים שבהם צריך להיות מוכן.

נדב: תן לי להוסיף עוד כמה נקודות חשובות. חנויות פרחים מתמודדות עם הוצאות חשמל גבוהות בגלל הצורך לשמור על הפרחים בקירור מתמיד. המזגן כמעט תמיד פועל, מה שמגדיל את החשבון. כמו כן, יש לקחת בחשבון את הפחת – הפחת בחנויות פרחים יכול להיות משמעותי אם לא מנהלים נכון את המלאי. אם אתה קונה יותר מדי פרחים, והם לא נמכרים בזמן, אתה עלול להפסיד הרבה. איש מקצוע טוב יכול לשמור את הפחת בסביבות 10%-12%, אבל אם לא מנוהל נכון, זה יכול להגיע גם ל-30%-40%.

פחת מתרחש בגלל הזמנה לא נכונה של מלאי או תנאי אחסון לא נכונים. תזכור שהמלאי של פרחים מתכלה מהר מאוד, ולכן יש חשיבות גדולה לתכנון נכון של הזמנות ואחסון. הפחת הזה משפיע בצורה ישירה על הרווח הגולמי שלך. יש הבדל בין רווחיות של עציצים מוכנים שנמכרים בחנות לבין זרי פרחים שאתה מכין בעצמך – ברווחיות של עציצים מוכנים מדובר לרוב על רווח גולמי של כ-40%.

כאשר אתה לוקח את כל הגורמים האלה בחשבון, הרווח הגולמי הנקי שלך בסופו של יום יעמוד על כ-50% בממוצע.

אלון: כלומר, אתה צריך למכור הרבה יותר זרים כדי להגיע לנקודת האיזון ולנהל את המלאי בצורה נכונה, כי המלאי הוא קריטי.

נדב: נכון, המלאי הוא קריטי. אם לא תדע לתחזק נכון את הפרחים, לשמור על הקירור בלילה, כל הפרחים עלולים לאבד מערכם וההשקעה שלך תרד לטמיון. כמו שאמרתי, זה דורש מקצועיות גבוהה. אני ממליץ ללמוד היטב את המקצוע, לצפות בסרטוני יוטיוב, ולחפש טרנדים חדשים בתחום סידור הפרחים.

אלון: לסיכום, חנות פרחים יכולה להיות עסק רווחי, אבל יש לקחת בחשבון שהשקעה במקצועיות ובמלאי היא קריטית להצלחה.

נדב: נכון, ההשקעה במקצועיות היא המפתח להצלחה. מצאו מקום טוב לחנות, לא חייב להיות גדול – 30 מ"ר עד 40 מ"ר יספיקו. מקום פינתי עם נראות גבוהה זה יתרון. עשו מחקר שוק כדי לוודא שיש ביקוש באזור שבו אתם מתכננים לפתוח את החנות. בקבוצת המפתח אנחנו יכולים לעזור לכם עם רישוי עסקים, גיוס מימון, ותכנון השיווק.

אלון: אני רוצה להוסיף גם את נושא ההתאגדות. אם אתם מתכננים להיות הבעלים והעובדים היחידים בחנות, יש לכם אפשרות לפתוח כעוסק מורשה, וזה יחסוך בעלויות. אבל אם יש סיכוי שתגדלו, או שיש סיכונים שאתם רוצים להגן על עצמכם מפניהם, כדאי לשקול פתיחת חברה בע"מ. חברה בע"מ מעניקה הגבלת אחריות משפטית והאפשרות לתכנן מס בצורה גמישה יותר.

נדב: נכון, זה תלוי בגודל העסק ובסיכונים שאתם מוכנים לקחת. בקבוצת המפתח אנחנו יכולים לעזור לכם לבדוק את הכדאיות ולבחור את דרך ההתאגדות המתאימה. אם אתם חושבים לפתוח חנות פרחים, אתם מוזמנים לפנות אלינו. נוכל לתת לכם ייעוץ מקצועי וללוות אתכם בתהליך.

אלון: תודה נדב, היה מאוד מעניין.

נדב: תודה אלון. אם אתם שוקלים לפתוח עסק, תקשיבו לפודקאסטים נוספים שלנו, יש לנו הרבה מה להציע.