לפתוח מאפייה בישראל
דף הבית » המדריך לפתיחת מאפיה בישראל
מאפייני השוק הישראלי
כמו רוב התחומים, גם תחום המאפיות בישראל הוא תחרותי. לפני שנמנה את מאפייני השוק נדגיש שזה תחום שמחולק לכמה סוגים, למרות שכולנו מכניסים אותם תחת אותה כותרת – מאפיה. הנה הסוגים הקיימים בארץ (מהנפוץ ביותר לפחות):
- בתי מאפה קטנים (מינימום 35 מ"ר)- סוג זה של מאפיות נפוץ מאוד בשכונות ובלוקיישנים מרכזיים. לעיתים קרובות זו השיטה בה עובדות המאפיות שנמצאות בתוך סופרים – קונים א הסחורה חצי אפויה וקפואה, כך שהדבר היחיד שנותר לעשות זה לאפות במקום. יש הרבה אנשים שלא מודעים לכך שהמוצרים מגיעים חצי אפויים ובמאפיה בסופר רק מסיימים את האפיה על מנת שהמוצרים יהיו טריים.
- קונדיטוריות ובתי מאפה יצרניים (מינימום 200 מ"ר)- סוג זה של מאפיות הוא ייחודי. הם מתחילים את הייצור בשלב חומרי הגלם. לכל בית מאפה יש את הייחודיות שלו: חלק שמים דגש על מאפים בריאים, חלק משתמשים במתכונים שעוברים אצלם כבר כמה דורות וחלק מעסיקים שף קונדיטור כדי שייעשה להם ליין מיוחד.
- מפעלים "מאפיות" (מינימום 1,000 מ"ר)- מאפיות בסדרי גודל מגוונים. מאפיות אלה הן שמספקות לבתי המאפה הקטנים את המוצרים החצי אפויים. מאפיות אלה חייבות לעמוד בדרישות החוק בנוגע למוצרי צריכה בסיסיים (לחם אחיד וכיכרות). מפעלים אלו פועלים בכל הארץ. החל במאפיות, בתי קפה ומלונות וכלה בבתי אבות והצבא.
הסחורה של המאפיות מורכבת מדברים שקשה מאוד לעמוד בפניהם כדוגמת: לחמים טריים, קרואסונים, בורקסים, מאפים עונתיים (סופגניות, אוזני המן ועוד). המוצר הנמכר ביותר הוא בורקס גבינה. בשנים האחרונות ניסו לגרום לו להיות "בריא" יותר על ידי הפחתת אחוז השומן. השאלה היא: האם התוצאה נשארה אותה דבר?
לחם על כל סוגיו, הוא המוצר הבסיסי שניתן למצוא בכל מאפיה. היתרון בלחם שנאפה במקום לעומת לחם שמגיע מהמפעלים הוא בכך שלכל מאפיה יש את הלחמים המיוחדים שלה ואת הטאצ' שלה. לחמים מתועשים לעומת זאת, מלאים בחומרים משמרים ומעכבי חמצון על מנת לשמור על חיי מדף ארוכים ככל האפשר.
בגלל שבמאפיה עובדים מספר אנשים, לפעמים נפגע הדיוק במתכונים והתוצאה משתנה. לכן נכנסו למאפיות תהליכי אוטומציה המחליפים את הגורם האנושי וכך, הטיפול בבצק על ידי אנשים קטן עד שהוא כמעט לא קיים. כתוצאה מכך, בתי המאפה נהיו נגישים יותר ויותר כי הם יכלו לתת מענה למוצרים טריים. ענף המאפיות סובל מאוד מבעיית כוח אדם. התחלופה היא גדולה מאוד ובדיוק בגלל זה האוטומציה בתחום היא מבורכת. זה נותן את האפשרות להעסיק עובד שהוא קצת פחות בקיא בתחום ועדיין לקבל את אותה התוצאה.
ההשקעה הכספית
אם הגעתם לתחום ללא ניסיון באפיה, תוכלו לפתוח בית מאפה שכונתי. צורת העבודה פשוטה ולא מצריכה ניסיון. יהיה לכם יותר זמן פנוי כי אתם לא צריכים להתעסק עם בצקים. נכון שהעלויות תהיינה גבוהות יותר, אבל הדבר היחיד שתצטרכו לעשות זה למרוח ביצה על המאפים הקפואים, לפזר שומשום ולהכניס לתנור לזמן שהוגדר מראש על ידי היצרן. המסקנה היא שתנורים יהיו עיקר ההוצאות בעסק.
התנורים חייבים להיות עם מנדף לפי תקן 1001 חלק 6. המנדף חייב לעמוד בתקנים ובדרישות של מכבי האש. בחלק מהמקרים, מדובר על הוצאה גדולה מדי ביחס לעסק ולכן, צריך לבדוק את הנושא במסגרת התוכנית העסקית שתבנו – בדיקת היתכנות.
ההוצאה הגדולה הבאה היא שיפוץ המקום. בשלב זה כדאי להתייעץ עם אדריכל רישוי שמתמחה בעסקים מתחום המזון – זה ייתן יתרון משמעותי לתכנון של העסק ולקבלת האישורים הנדרשים ממשרד הבריאות.
אחוז הרווח במאפיה תלוי בעיקר בעלות חומרי הגלם ובתפוקה שהיא יכולה לייצר. לרשתות יש יתרון בכך שהם רוכשים בכמויות גדולות עבור כל סניפי הרשת, ולכן זה מוזיל עלויות. כל מאפייה צריכה לדעת מהו רף המכירות שהיא חייבת לעמוד בו על מנת להיות רווחית ובנוסף, יש להתחשב במגבלת הייצור. הסכום משתנה בין מאפיה אחת לאחרת בהתאם להוצאות המשתנות. אם מחזור המכירות עולה על עלויות היצור המאפיה מתחילה להיות רווחית. מצורפת רשימת הרווח הגולמי מהמוצרים השונים בניכוי הוצאות:
פיתות – 44 אחוז
קרואסונים ובורקסים – 51-65 אחוז
לחמי בריאות 58 אחוז
פיצה / סמבוסק 50 אחוז
את האספקה של המוצרים החצי אפויים ניתן לקבל על בסיס יומיומי עד דלת המאפייה שלכם. שלב קריטי בתהליך ההקמה הוא חישוב העלויות מול המחיר לצרכן – פה טמון הרווח האמיתי שלכם.
ההשקעה הראשונית
שכירות- השכירות תנוע בין 4,000-40,000 ₪ בחודש. תלוי בגודל המאפיה ובמיקום שלה
שיפוץ- שיפוץ המבנה והתאמתו למאפיה יעלה 120,000-1,600,000 ₪.
רישיון עסק- עסק מסוג מאפיה חייב ברישיון עסק. העלות היא 8,000-18,000 ₪ בשנה, תלוי בגודל המאפיה
ציוד- זו אחת ההוצאות הגדולות ועלותה היא 150,000-500,000 ₪.
פרסום ושיווק- העלות תנוע בין 40,000-160,000 ₪ בשנה הראשונה. מחיר זה כולל פרסום בעיתונות ובתקשורת המקומית+ שלטי חוצות. מידה ואתם מאפיה פרטית ולא זכיינים של רשת תצטרכו להוסיף 7-10 אחוז מהעלות המקומית למיתוג.
הכשרת העובדים- כמו שכולנו יודעים זמן=כסף. כדי להחזיק מאפיה צריך להכשיר בין 2-8 עובדים. בשנת 2018 השכר של אופה במאפיה עמד על 8,000 ₪.
מהם השלבים בפתיחת מאפיה?
אחד הדברים הקריטיים במאפיה זה המיקום. היא חייבת להיות במקום עם תנועה ערה של אנשים בשעות הבוקר בעיקר וגם לאורך היום. בזמן שאתם מחפשים נכס למאפיה שלכם, תשכרו את שירותיו של אדריכל רישוי שיעשה עבורכם בדיקה מאוד מקיפה הכוללת: חריגות בניה, תב"ע, תוכניות בניה ל-5 שנים הקרובות. הסיבה שאתם צריכים לדעת על תוכניות עתידיות היא לדעת האם יש תכנון לעוד מאפיה באזור, דבר שעשוי לפגוע בתזרים המזומנים שלכם. לפעמים יש דברים שבעל העסק יודע ואתם לא.
דברים שחשוב לבדוק בנכס
כניסת ספקים- על פי תקנות משרד הבריאות, אסור להכניס סחורה מהכניסה הקדמית – כניסת הלקוחות. הדבר פוגע בסדר העבודה התקין.
ארון חשמל- אם תקחו נכס ששטחו מעל 100 מ"ר, תצטרכו להתקין לוח חשמל של 63 אמפר. ודאו שהתשתית בנכס מתאימה לכך.
מנדף- לפי תקן 1001 של שירותי הכבאות, בכל מאיפה חייב להיות מותקן מנדף. ודאו שהנכס שלכם מאפשר זאת, לא בכל מקום ניתן להעביר ארובה ולפעמים אפילו נדרשים היתרי בניה ואישורים מהשכנים.
ניקוז- אם בחרתם נכס ששטחו 200 מ"ר ומעלה, תדרשו לחיבור לתעלת הניקוז הרצפתית ולמפריד השומנים. ודאו שיש לכם אפשרות לבצע זאת, בחלק מהנכסים בעלי המקום לא מאפשרים לחצוב בנכס ואז זה בעיה עבורכם.
שירותים- הרבה אנשים מסרבים להבין שעסק בתחום המזון שחייב ברישיון, חייב לספק ללקוחותיו שירותים. למה? ככה החוק קבע.
שטח- שטחם של בתי מאפה קטנים לא יפחת מ 35 מ"ר.
רישיון עסק- הכנו רשימה של מספר דברים שצריך לשים לב אליהם בתהליך קבלת רישיון העסק:
- רישיון העסק עבור מאפיה, לא ניתן למאפיה אלא לבעל העסק. אם המאפיה תימכר, הבעלים החדשים יצטרכו להוציא רישיון חדש.
- על פי צו רישוי העסקים משנת 2013, בעל העסק חייב להגיש בקשה לרישיון עסק.
- חובה לשכור שירותי ייעוץ של אדריכל רישוי, המומחה בתחום המזון.
- שטחים- עבור בית מאפה קטן, המטבח חייב להיות כ- 10 מ"ר ושטח המחסן צריך להיות כ- 6 מ"ר. במאפיה יצרנית תידרש חלוקה למחלקות: חדר קמח, מלתחות וייצור.
רשימת ציוד
- מיכל לאחסון קמחים (סילו) בגודל של לפחות 2 טון.
- צ'ילר מים קרים ומכונת קרח המיועדות לתערובות של הלחמים.
- מלוש- זהו מיקסר תעשייתי להכנת בצק. הקערה שלו יכולה להגיע במספר נפחים בין 50-300 ק"ג. הוו משתנה בין סוגי לחמים ועוגות אך הוא ספירלי או מזלג.
- מחלקת בצק- זוהי מכונה שמחלקת את הבצק לפי משקל רצוי בלי לפגוע במרקם של הבצק. מכונה זו עובדת בקצב מהיר מאוד על מנת לעמוד בדרישות התפוקה של מפעלים.
- מכדררת בצק- אחרי שהמחלקת חילקה את הבצק לחלקים זהים במשקלם, המכדררת עושה מהם כדורים בצורה אוטומטית או חצי אוטומטית.
- מולדר- זוהי המכונה שעושה את הצורות של כל הלחמים – בגט, לחמנייה, קשר ועוד. תפוקתה של המכונה הזו עומדת על כ- 200 יחידות בשעה, תלוי בסוג הלחם ובכמות הנדרשת. המכונה הזאת חוסכת המון זמן וכוח אדם, כל מאפיה חייבת מכונה כזו.
- קווי יצור לבצקים- בכל מאפיה כדאי לייצר קו אוטומטי לייצור כל סוג של מוצרים: לחמים, קרואסונים, בורקסים וכו'.
לסיכום
אין ספק שתחום המאפיות הוא תחום תחרותי ביותר. על מנת לגבור על התחרות, כדאי לפתוח מקום בעל קונספט ייחודי שייתן לכם יתרון. כדי לתכנן ולהקים את המאפיה שלכם בצורה הטובה ביותר, מומלץ להיעזר כמה שיותר ביועצים- הם מכירים את התחום שלהם ויחסכו לכם המון כסף בהמשך. מדינת ישראל היא צרכנית הלחמים הגדולה ביותר, הנתונים מראים עליה של 10% בדרישה כל שנה. כדאי להתאים את המאפיה והקונספט שלכם למקום בו החלטתם לפתוח את העסק. חשוב מאוד לשמור על סטנדרט גבוה ולא להוציא מוצרים לא מושלמים, זה מבריח לקוחות.
אם אתם מאפיה יצרנית, נסו להוריד מחירים בהתחלה. תצרו לעצמכם קהל לקוחות נאמן קודם. כאשר יהיה ביקוש למוצרים שלכם, תוכלו להעלות את המחיר בהדרגה. והכי הכי חשוב- השקיעו בעובדים שלכם. קשה מאוד למצוא עובדים בתחום.
תוכנית עסקית לדוגמא להקמת מאפיה
תמצית מנהלים:
XXXX הינו בית מאפה גאורגי כשר הממוקם ברחוב XXXX XXX שמועתק בימים אלו לחנות בXXXX בגודל 110 מ"ר בעיר XXX שהנו מתחם קניות ובילוי בלב ליבה של העיר XXX. במתחם ניתן למצוא חנויות אופנה, בתי קפה, מסעדות ועוד. בתוך המרכז שולבה XXXX אשר מהווה מקום משחק לילדים בימי הקיץ ומתקיימים סביבה אירועים ומופעים במהלך שעות הערב. בשכנות אליה ניתן למצוא את XXX, XXXXX, קניון/ תחנה מרכזית XXX, קניון XXXX, מיידית למספר בתי מלון וXXXXX. באופן מפתיע אין כמעט מתחרים "אמיתיים" בקרבה המיידית שמוכרים מאכלי רחוב מהמטבח הגאורגי באזור.
לפני כשנה פתחה הגב' XXXX את המקום. המקום בגודל של XX מ"ר ברחוב XXXX. אולם, לאחר תקופה קצרה, XXXX החליטה כי העסק יימכר על רקע התפרצות נגיף הקורונה בישראל.
בגיל 2X, חסרת ניסיון בעולם העסקים XXX החליטה להרים את העסק מחדש לפסים של רווחיות והפכה את העסק לעסק אמיתי ויציב שמייצר רווחים הודות ליכולות יזמיות להיות יצירתית, בגיבוש חזון, בסתגלנות מהירה ומכוונות למטרה.
XXXX עושה כבוד למאכלים גאורגים ומעסיק סבתות ואימהות בשלניות מהעדה הגאורגית שמכינות את המתכונים הקלאסיים ושורשיים שהם גדלו עליהם. בחזון העסק לבישול מסורתי מבית סבתא (שהולך ונעלם) יש טכניקות ייחודיות שאת מקומן של הבשלניות הוותיקות ושל המתכונים העתיקים, מנות מתוחכמות לא יוכלו להחליף.
לפני כמה חודשים, הציבה XXX יעד שאפתני לחברה: הגעה לקצב הכנסות חודשי של 500 אלפי ש"ח תוך שלוש שנים, לעומת הכנסות של 90 אלפי ₪ בממוצע ב-11 חודשי הפעילות. בכדי להשלים את המטרות העסקיות ומימוש החזון העסקי, התקבלה החלטה כי יהיה על XXX להפריד בין מחלקת הייצור לחנות. לשם כך, בימים אלו מועתקת החנות לXXXX.
הפרדה זו נועדה לאפשר תשתית לצמיחה העתידית הצפויה של העסק, כאשר ברחוב XXX הוחלט להשאיר את עובדי הייצור והמקום החדש יהפוך בית מאפה לקהל הלקוחות. בכדי לממש את החזון יש צורך לגייס סכום של כ-300 אלפי ₪ הנדרש לצרכי הון חוזר עוד לפני הכניסה ( שכ"ד, מלאי, תשלום לעו"ד, רו"ח, רישום ומעבר לחברה בע"מ, וייעוץ עסקי) והשקעות בציוד נוסף שקיים לעסק של כ-150 אלפי ₪
פרטים אישיים
שם בעל העסק | כתובת | טל' נייד | דוא"ל |
תוכנית עסקית לפתיחת מאפיה בישראל | XXXXX | XXXXX | XXXXX |
שם העסק | מס' ח.פ/ע.מ | ת.ז. | תאריך הקמת העסק |
תוכנית עסקית לפתיחת מאפיה בישראל | XXXXX | XXXX | XXXX |
תחום עיסוק
תחום עיסוק עיקרי | |
סיווג העסק | מסחר / שירותים |
תיאור הפעילות העסקית | בית העסק לייצור ומכירה של מאפה XXX, בשלב זה עובד על הקמת בית מאפה חדש בXXX. |
מוצרים עיקריים | מאפייה במתמחה במאכלים גאורגים כמו: פנובאני (דגל), חצפורי אצ'רולי, חצ'פורי אימרולי, מגרולי ועוד |
פעילות נוספת | שירותי הסעדה באירועים קטנים (בתי כנסת וכו') |
צורת התאגדות:
צורת התאגדות: | עסק פרטי |
פרטי בעלות:
פרטי הבעלים | 1 |
שם ומשפחה | תוכנית עסקית לפתיחת מאפיה בישראל |
% בעלות | 100% |
מס' ת.ז. | XXXX |
תאריך לידה | XXXX |
מצב משפחתי | תוכנית עסקית לפתיחת מאפיה בישראל |
שם בת/ בן הזוג | תוכנית עסקית לפתיחת מאפיה בישראל |
ת.ז. בת/ בן הזוג | תוכנית עסקית לפתיחת מאפיה בישראל |
עיסוק בת/ בן הזוג | תוכנית עסקית לפתיחת מאפיה בישראל |
כתובת | תוכנית עסקית לפתיחת מאפיה בישראל |
האם הדירה בבעלות היזם | לא |
גובה משכנתא בגין הדירה | אין |
תשלום חודשי בגין הדירה | אין |
דואל (Email) | XXXX |
נייד | XXXX |
השכלה/הכשרה מקצועית | בגרות מלאה והכשרות בתחומי הXXXX |
עסקים נוספים וחברות קשורות | אין |
בעלי העסק מנקודת השקפתם של משקיעים פוטנציאלים:
שם | בעד | נגד |
XXXX |
|
|
XXXX |
|
|
אבני דרך עיקריים בהיסטוריה של העסק:
לו"ז D= XXXX
- D- 18 חודשים: XXXX עוברת לXXXX לעזור בעסק בתקופת הקורנה. XXXלמדה לעומק את התחום ואת פעילות בית המאפה, היא קיבלה את הדוחות הפיננסיים מדינה, חקרה את התפעול שלה.
- D- 18 חודשים: XXX מזהה את הפוטנציאל של העסק ומתחילה ללמוד את הנתונים בבית העסק. בטווח קצר של כחודשיים להגדיל את המכירות.
- D- 18 חודשים: XXX מקבלת החלטה להעביר את פעילות העסק ולא להעמיד אותו למכירה (בקשת XXX במקור).
- D- 16 חודשים: בית המאפה עובר לרשותה של XXX המפעילה אותה בסיוע XXX והצוות הקודם.
- D- 14 חודשים: מיקוד של XXX בשירות והגדלת היקף הפעילות "ושבירת שיא מכירות" בעסק לאותה תקופה
- D- 12 חודשים: מעבר למקום צמוד ונוסף ברחוב הXXXX בגודל של 35 מ"ר-נקודת מכירה בXXX. המקום הקודם נשאר לטובת הייצור.
- D- 11 חודשים: העמדת הלוואה ב-XXXX לטובת השקעה בתנור וציוד מטבח שנדרש עם המעבר.
- D- 11 חודשים XXX מרחיבה צוות עובדים, מחליפה ספקים, ומריצה את בית המאפה ללא כל השבתה.
- D- 4 חודשים גידול וביקוש במוצרים של XXXX. ניסיון קליטה של מפעל בצקים- XXXX בע"מ שיספק חלק מהבצקים- דבר שלא עבד. התקבלה החלטה לעבור למקום יותר גדול במקום אסטרטגי.
- D- 1 חודשים – חתימה על הסכם שכירות ורכישת ציוד בהיקף של 150 אלפי ₪
- D- 1 חודשים- XXX בדקה את המיתוג והמוניטין שלה והחליטה לקחת יועצת מיתוג ושיווק וייעוץ עסקי. מסקנות שהתקבלו היו שיש התכנות רבה להמשך תפעולה של בית המאפה והגדלת הרווחית של בית המאפה גם בהמשך, ושניתן לעשות זאת באופן יעיל וריווחי אף יותר אם המעבר למקום החדש בxxxxx.
תיאור השוק והתחרות
המוצר/שרות והמחיר: 5656
מס | מוצר /שירות | תיאור | מחיר | % ממכירות /הערות |
פנובאני (דגל) | חצופרי מעטפת. בצק מדופדף, בעבודת יד, מזכיר בורקס במרקם, בלי מרגרינה,. מליות: גבינה, גבינה ותרד תפו"א לוביה (שעועית פיקנטית – נמכר הכי הרבה) | 14 ₪ | ||
חצפורי אצ'רולי | סירה עם הביצה. | 40 | ||
חצפורי אצ'רולי (מנה אישית) | 25 | |||
חצפורי אימרולי | מאפה בצורת פיצה, שמונה משולשים, שכבת גבינה אחת מבפנים סגור מלמעלה. | 60 | ||
מגרולי | פיצה משפחתית. שתי שכבות גבינה בפנים ומעל | 80 | ||
אישי | 25 | |||
פרשקי | בצק שמרים מטוגן, כמו פירקסה עם מליות. מליות (אותו דבר) | 12 | ||
צ'יבורקי | מלית גבינה. כמו בוריק (עם גבינות) | 13 | ||
תפונציקי | סופגנייה במילוי קרם פטסייר | 10 | ||
קפואים | ||||
בליני | גבניה/פטריות. עלה בלינצ'ס מלוח ממלוא בגבינות/פטריות מוקפצות | מארז- 20 בליני. קפוא – 100 (5 שח יחידה) בודדים שנמכרים בתצוגה – 5 ₪ | 200 ליום והכל נגמר | |
חינקלי | ורסיה אחת: כיסונים לבישול מילוי גבינה | מארז – 10 50 ₪ | ||
חינקלי קטן | ורסיה שניה: פילמלי (כובעים קטנים, מוצר הכי מוכר בעדה) חינקלי קטן בצורת גבינה, נראה כמו רביולי (חצי ירח) – קשה להכין. היה נמכר בכמויות. |
- תערבות גבינות (4) – תערובת הבית. גרוזנית, סומוגוני (מוצרלה).
- יש ורסיות קפואות לכל מה שהוצג, בנוסף לשניים שצוינו. הבדל של שקל בעלות. בין הקפוא לאפוי.
- פילמלי – חינקלי קטן- יש מכשיר שמוציא את זה. יש צורך לקנות משכיר ייעודי
המודל העסקי:
פילוח לקוחות לסגמנטים עיקריים: מי הם הלקוחות אותם אנו רוצים לשרת ומהי הבעיה שאותה הם רוצים שנפתור עבורם? | קהל יעד עיקרי: יוצאי ברית המועצות לשעבר שמחפשים מנות מהילדות השירותים הינם לכלל האוכלוסייה לדוגמא:
|
הערך המוצע לכל סגמנט לקוחות |
|
ערוצי הפצה והתקשרות ללקוחות |
|
קשרי לקוחות |
|
יצירת זרם הכנסות |
|
משאבים עיקריים |
משאבים כספיים- לצורך קניית הציוד הראשונית ומעבר לxxxxx, היזמת xxx העמידה הלוואה של 100 אלף ₪ מבנק XXX, יש צורך בגיוס אשראי נוסף בסך 300 אלף ₪ להון חוזר התחלתי והשקעה בציוד והתאמת המקום. |
פעולות עיקריות | פעולות הקריטיות הנדרשות לקיום המודל העסקי הינם:
|
שותפים עיקריים | חבירה לספק בצקים כמו XXXבע"מ שיספק את מוצרי אפיה. חבירה לספקים יאפשרו הפחתת סיכונים והתמקדות בייצור של מוצרים ידניים. |
מבנה העלויות |
|
מיצוב ומיתוג:
בחירת המקום בXXX נועדה לאפשר תוכנית פעולה שבא ניתן לבצע החלפת בעלים שקטה ולהימנע בשלב הראשון מביצוע שינויים במקום. כלומר, הרעיון הוא לא לטלטל את הספינה ולהיכנס להשקעות מיותרות.
עבור קהל הלקוחות הקיים- המקום ממשיך לפעול באופן רציף ברחוב XXX. באמצעות המקום החדש בXXX אנו צופים להיפתח לקהלים נוספים. בכדי לשמר את אופייה וטעמה של בית המאפה, תעסיק XXX את הצוות הקיים – ותפצל אותם לשני החניות כך ניתן לשמר את הידע ואת התפריט הקיים ולשמר את הדינמיקה של המקום. בעל הנכס בו שוכן בית המאפה החדש הבטיח לXXX כי ימשיך את הסכם השכירות באותם התנאים כמו שהיה מול הבעלים הקודמים: XXX בע"מ כולל דחיית התשלום החודשי הראשון בXXX .
פרסום:
עסק מתחום המזון המהיר עם התמחות במאפים גיאורגיים.
הוקם בXXXX בזמן הסגר הראשון כאשר המטרה: ליצור הכנסה ממכירת מוצרי אפיה -גאורגים.
חזון העסק להפוך לרשת בעלת סניפים בכל הארץ. קהלי יעד: רוסים וגיאורגיים – בעיקר לצד מספר לקוחות לא מבוטל מכל קשת החברה הישראלית
אופציות רכישה: במקום, או הזמנות: קייטרינג/אירועים
תכנית פעולה ראשונית להתמודדות עם החסמים שמהווים המתחרים:
יצירת נוכחות בדיגיטל בסושיאל להנכחת המותג וחשיפה בפני לקוחות פוטנציאליים
- שלב ראשון: הקמה
- נראות דיגיטלית
- עיצוב לוגו
- נכסי סושיאל פייסבוק ואינסטגרם
- גוגל- כרטיס ביקו ר+ ביקורות
- עיצוב: שפה צילומית אחידה לנכסים
- פלאיירים
- שלב שני: העלאת תכנים בשוטף
- יעד מרכזי: חשיפה לקהלי יעד פוטנציאליים בשני מישורים: פיזי ודיגיטלי
- הרעיון: הפיכת הלקוחות לשגרירי העסק
- שלב שלישי: קמפיין לייקים עמוד פייסבוק ואינסטגרם – דיגיטלי
- שלב רביעי: תכנית קריאטיבית לפעילויות ייחודיות (תחרויות, יוזמות חברתיות) – דיגיטלי+ פיזי
השוק הרלוונטי והמתחרים:
בעיר XXX, מייד אחרי הפתיחה של XXXX פתחו עוד שני מתחרים.
א. אזור XXXXXX- X מותג חזק. מסעדה על החוף. מבוצע עבודת מיתוג ופרסום מאוד איכותי
ב. אזור XXXXXX- X – לא פועלים טוב. לקחו תמונות מאיתנו ושמו בשלטים שלהם.
הנראות לא טובה. הכי מזיקים מבחינה מיתוגית.
swot:
חוזקות |
|
חולשות |
|
איומים |
|
תפעול ועלויות תפעול:
לקוחות:
לקוחות מרכזיים | לקוח 1 | לקוח 2 | לקוח 3 | לקוח 4 | |||
שם הלקוח | בתי כנסת/אירועים פרטיים | פרטיים | xxxxxx | xxxxx | |||
תנאי אשראי | מזומן/ שיקים ב-3 תשלומים | מזומן/כרטיסי אשראי | ש+60/90 | ש+60/90 | |||
מקומי/ חו"ל +מדינה | מקומי | מקומי | מקומי | מקומי | |||
מספר לקוחות כולל : | עד 10 | 11-50 | 51-100 | מעל 100 | ||||||
מספר הלקוחות המהווים כל אחד יותר מ-5% מהמכירות | 0 | ||||||
מספר הלקוחות המהווים כל אחד יותר מ- 10% מהמכירות | 0 | ||||||
היקף ייצוא שנתי כולל | 0 |
ספקים:
ספקים מרכזיים | ספק 1 | ספק 2 | ספק 3 | ספק 4 |
שם הספק | xxxxxx | xxxxx | xxxxx | xxxxx |
תחום אספקה | גבינות | קמחים ותערובות | מוצרי גלם למטבחים | ייעוץ |
היקף קניות ממוצע חודשי | 70,000 | 10,000 | 15,000 | 10,000 |
תנאי אשראי | ש+30 | ש+30 | ש+30 | מזומן |
עלויות כוח אדם שנתי: :
עלות שכר (שכר ברוטו + הפרשות סוציאליות) | מספר עובדים | סוג תפקיד |
ללא שכר בעלים קבוע | 1 | ניהול |
108,000 | 1 | עמדת קבלה (xxx) |
276,000 | 5 | ייצור |
384,000 | סה"כ |
**כיום 5 עובדי ייצור בהסכמים שונים, שכר ממוצע עומד על 4.6 אלפי ₪ בחודש. טבלה זו משקפת את הוצאות העובדים עד היום
הוצאות מכירה ושיווק:
סכום שנתי בש"ח | מהות הוצאה |
ללא | שכר עבודה לאנשי שיווק ומכירות |
ללא | תגמול ובונוסים לאנשי שיווק ומכירות |
ללא | הוצאות פרסום וקידום מכירות |
ללא | אחר |
ללא | סה"כ |
הוצאות הנהלה וכלליות:
סכום שנתי בש"ח | מהות הוצאה |
384,000 | שכר עבודה לאנשי הנהלה |
39,000 | שכר דירה וארנונה |
6,000 | טלפון וסלולר |
24,000 | חשמל ומים |
120,000 | רו"ח, ייעוץ מקצועי ואחר |
24,000 | רכב, ליסינג, דלק וטיפולים |
משרדיות ואחרות | |
597,000 | סה"כ |
**הוצאות משקפות את הוצאות העסק עד היום, בהתחשב נתוני העסק להיום. בוצע הערכה להוצאות שכר העבודה והייעוץ בהתבסס הסיכומים מול הרו"ח והייעוץ הרלוונטי
ריכוז הדוחות כספיים:
תמצית רווח והפסד מהשנים האחרונות:
12 | 6 | |
רווח והפסד | 20xx | 1-6/20xx* |
הכנסות | 463 | 617 |
עלות המכר | (209) | (338) |
רווח גולמי | 253 | 279 |
שיעור רווח גולמי | 55% | 45% |
הוצאות הנהלה וכלליות | (161) | (211) |
רווח תפעולי | 92 | 68 |
שיעור רווח תפעולי | 20% | 11% |
הכנסות / הוצאות מימון נטו | ||
הכנסות / הוצאות אחרות נטו | ||
רווח לפני מס | 92 | 68 |
הכנסות / הוצאות מס | – | – |
רווח / הפסד נקי | 92 | 68 |
שיעור רווח נקי | 20% | 11% |
פחת | ||
EBITDA | 92 | 68 |
מע"מ | ||
שיעור גידול בהכנסות | 167% |
*פעילות העסק החלה בשנת xxxx חודש xxxx כאשר הדוחות משקפים הכנסות החל מחודש xxx-רגע העברת השרביט לניהולה של xxx(על פי דיווחי המע"מ)
*עד אוק' 2020- פעילות העסק התרכזה בxxxx ובאזור x'-שמיועד לפעילות הייצור
הכנסות מתחילת הפעילות (דוח מע"מ) | |
אוג' 20xx | 195,936 |
אוקט' 20xx | 110,480 |
דצמ' 20xx | 156,503 |
פבו' 20xx | 235,940 |
אפר' 20xx | 185,802 |
יונ' 20xx | 195,295 |
סה"כ | 1,079,956 |
ממוצע חודשי | 107,996 |
תמונת נכסים והתחייבויות (אובליגו):
שם הבנק | xxxx | xxxx (xxx) | סה"כ |
נכון לתאריך | |||
סניף – מספר חשבון | xxxxxxxx | ||
מסגרת עו"ש / חח"ד | 10 | 10 | |
ניצול מסגרת עו"ש / חח"ד | – | ||
מט"ח | – | ||
הלוואות | – | ||
ניכיונות | – | ||
כרטיסי אשראי | – | ||
סה"כ אשראי זמן קצר | 10 | – | 10 |
הלוואות ז"א | 67 | 100 | 167 |
ערבויות | – | ||
אחר | – | ||
סה"כ אשראי זמן ארוך | 67 | 100 | 167 |
סה"כ אובליגו | 77 | 100 | 177 |
פקדונות/חסכונות | – | ||
זיכוי מכרטיסי אשראי | – | ||
ניירות ערך | – | ||
יתרת זכות בעו"ש מט"ח | – | ||
שיקים מעותדים | – | ||
יתרת זכות בעו"ש מט"י | 10 | 10 | |
סה"כ נכסים בנקאיים | 10 | – | 10 |
משיכות בעלים:
עלות שכר בעלים | שכר בעלי עניין | ||
משיכות בעלים | שכר לבני משפחה | ||
שכר למנהל | 156,000 | הטבות אחרות |
השקעה בעסק:
הושקע בציוד למעלה מ-100 אלפי ₪ בשנתיים האחרונות. בנוסף, העתקת המקום לxxxx כוללת בתוכה ציוד שנקנה ביד שניה בהיקף של למעלה מ-120 אלפי ₪.
נקודת איזון תפעולית בהתבסס נתוני העבר:
שנה | 20xx | 1-6/20xx* | צפי 2022 (כולל xxxx) |
הכנסות | 463 | 617 | 5,450 |
הוצאות ישירות (עלות המכר למעט הוצאות שכר קבועות ופחת) | 209 | 338 | 3,600 |
תמורה | 253 | 279 | 1,850 |
שיעור התמורה | 55% | 45% | 34% |
עלויות קבועות (עלויות הייצור הקבועות + הוצאות ההנהו"כ בניכוי הפחתים) | 161 | 211 | 1,195 |
נקודת איזון תפעולית שנתית | 294 | 467 | 3,519 |
נקודת איזון תפעולית חודשית | 49 | 78 | 587 |
מרווח בטחון מנקודת האיזון התפעולית | 168 | 150 | 1,931 |
תכנית השקעות/פיתוח עסקי:
מטרות ההשקעה:
העתקת פעילות העסק לכתובת בxxxx דורשת השקעות בציוד. השקעות אלו דרושים מעברת למקום גדול יותר בכ-90 מ"ר יותר והאמת המקום לישיבה במקום.
תקציב השקעות:
תכנית ההשקעות (במידה ורלוונטי) | תוספת פחת בהתאם לתוכנית ההשקעות | ||||||
סעיף השקעה | סכום | % פחת | 20xx | 20xx | 20xx | ||
מכונות וציוד | 130,000 | 7% | 758 | 9,100 | 9,100 | ||
רהיטים וציוד קפה | 47,000 | 12% | 470 | 5,640 | 5,640 | ||
התאמת המקום ותשלום עזיבה | 170,000 | 10% | 125 | 1,500 | 1,500 | ||
פרסום | 15,000 | ||||||
הון חוזר | 73,000 | ||||||
סה"כ | 463,000 | סה"כ | 1,353 | 16,240 | 16,240 |
מקורות כספיים לביצוע התכנית
מקור כספי | 20xx | 20xx | 20xx |
הזרמת הון לעסק | 113,000 | ||
הלוואת בעלים | |||
העברת נכסים | |||
השקעת הון עצמי אחרת | |||
סה"כ השקעת הון עצמי | |||
האשראי המבוקש | 350,000 | ||
מקורות אחרים: | |||
סה"כ | 463,000 |
עלויות כוח אדם לאחר ביצוע תוכנית ההשקעות:
עלות שכר (שכר ברוטו + הפרשות סוציאליות) | מספר עובדים | סוג תפקיד |
13,000 | 1 | ניהול וקבלה |
4,200 | 1 | שיווק |
5,000 | 1 | ייצור |
מנהלה | ||
10,000 | 1 | שליח |
32,200 | סה"כ |
*תוספת עובדים נדרש להפעלת המקום בxxxx
הוצאות מכירה ושיווק לאחר ביצוע התוכנית:
סכום חודשי בש"ח | מהות הוצאה |
20,400 | שכר עבודה לאנשי שיווק ומכירות |
30,000 | תגמול ובונוסים לאנשי שיווק ומכירות |
הוצאות פרסום וקידום מכירות | |
50,400 | אחר |
20,400 | סה"כ |
הוצאות הנהלה וכלליות לאחר ביצוע התוכנית: (הוסף שורות ככל שנדרש)
סכום חודשי בש"ח | מהות הוצאה |
684,000 | עלות שכר |
290,400 | שכירות |
28,200 | ארנונה |
24,000 | חשמל |
3,600 | מים |
6,000 | טלפון אינטרנט ותקשורת ומחשוב |
14,400 | ביטוח |
– | אגרות |
120,000 | הנהלת חשבונות /רו"ח וייעוץ |
24,000 | הוצאות רכב |
1,194,600 | סה"כ |
תחזית מכירות ורווחיות:
תחזית צמיחה ואחוזי רווחיות לשנים הקרובות
הנחות התחזית | 20xx | 20xx | 20xx | הסבר קצר |
אחוז צמיחה במכירות: | 1667% | 10% | 5% | בשנת 20xx- מעבר מקום לxxxx, צפי מכירות חודשיות במקום החדש הינו כ-500 אלפי ₪ בחודש. |
אחוז רווח גולמי: | 39% | 40% | 40% | עלות מכר קמחים ומכולת עומדת על כ-45% מהכנסות העסק. בנוסף, נקלח בחשבון שירותי שליחים שתעמוד על כ-5% מהמכירות ומוצרים משלימים כ-10% מהמכירות |
אחוז רווח תפעולי: | 17% | 18% | 19% | בהתבסס נתוני המקום החדשים. |
תחזית רווח והפסד לשנים הקרובות
תחזית | 2022 | 2023 | 2024 |
הכנסות | 5,450 | 6,000 | 6,300 |
גידול בהכנסות | 1667% | 10% | 5% |
עלות המכר | (3,344) | (3,600) | (3,780) |
רווח גולמי | 2,106 | 2,400 | 2,520 |
שיעור רווח גולמי | 39% | 40% | 40% |
הוצאות הנהלה וכלליות | (1,195) | (1,314) | (1,314) |
רווח תפעולי | 911 | 1,086 | 1,206 |
שיעור רווח תפעולי | 17% | 18% | 19% |
הכנסות / הוצאות מימון | (17) | (30) | (25) |
רווח לפני מס | 894 | 1,056 | 1,181 |
הכנסות / הוצאות מס | (206) | (243) | (272) |
רווח נקי | 688 | 813 | 909 |
שיעור רווח נקי | 13% | 14% | 14% |
תחזית תזרים מזומנים לשנים הקרובות
ניתוח יכולת החזר | |||
שנה | 20xx | 20xx | 20xx |
רווח נקי | 688 | 813 | 909 |
פחת | |||
השקעה | (312) | ||
תקנון שכר בעלים | 4 | – | – |
גידול בהון החוזר | (88) | ||
יתרת תזרים | 293 | 813 | 909 |
החזר הלוואות קיימות | (32) | (35) | (33) |
תזרים מזומנים לפני הלוואה מבוקשת | 260 | 779 | 876 |
החזר הלוואה מבוקשת | (4) | (54) | (57) |
הלוואת הקרן כולל השקעת הון עצמי | 400 | ||
תזרים מזומנים סופי | 656 | 724 | 819 |
תזרים מזומנים מצטבר | 656 | 1,380 | 2,199 |
הון עצמי | 100 |
ההנחות לתחזיות:
- מכירות- צפי למכירות בהיקף של 500,000 ₪ בחודש עם העתקת הפעילות לxxxx.
- עלות המכר – שמירה על שעור רווח גולמי של 40%
- הוצאות הנהלה וכלליות- על פי תחזית הוצאות הנהלה וכלליות – ראה תחזית שנתית לנפעלת התוכנית
- הוצאות מימון- נלקחה בחשבון העמדת הלוואה בהיקף של 300 אלפי ₪
- הוצאות מס- על פי חישוב מס חברות- החל משנת 2022 פעילות כחברה.
דוח רווח והפסד לפי חודשים לשנה ראשונה
היום בכל שכונה קיימת מאפיה. שוק המאפיות הינו שוק רווחי ומתפתח מאוד. המצב הפך להיות טרנד שבכל מקום יש מאפיה. בואו נדבר על שוק המאפיות. מה קורה בשטח, איך מקימים מאפיות ומה עם התחרות. בשורות הבאות נפרט איך אפשר לפתוח מאפיה וכל מה שחשוב שתדעו.
אמנם הוא שוק תחרותי אבל מאוד משתלם ומכניס. העולם חושב שקיים חסם כניסה בתחום המאפיות אבל זה ממש לא נכון. יש שם אפשרות של מעל שלושים ארבעים וגם חמישים אחוז. כך שבאמת אין חסם כניסה גבוה מעל השוק הזה, וכשאתה אומר חסם כניסה חסם. שוק המאפיות הוא אחר כיום. זה לא כמו שהיה פעם. אתם לא מכינים בבית מאפים ומוכרים אותם. אנחנו נגלה לכם כמה סודות מהחדר…
מאפיה מצליחה לא מכינה מאפים, היא כן קונה מאפים מתפיחה אותם ומחממת בתנור כך שהמאפים יוצאים חמים וטריים. ממש כך, את כל הקרואסונים, הבורקסים וכו שאתם רואים, הספקים מביאים למאפיה ובעלי העסק רק מחממים אותם.
רוצים לפתוח בית מאפה? מה חשוב שתעשו?
- לוקיישין – הצלחת המקום וההשקעה הכלכלית במקום. למקום יש לו משמעות מאוד גדולה אולי נכון יותר שתי משמעויות. ראשית מבחינת ההצלחה של המקום. שנית, מבחינת ההשקעה במקום, כדי שתוכלו להבין אם אתם רוצים להיכנס לתחום הזה אם יש לכם את ההון העצמי, את הכסף.
- אפיון ראשוני מהו סוג בית המאפה – אתם צריכים לעשות אפיון ראשוני. מיהו קהל היעד שלכם. אולי רק מאפים ללא גלוטן לרגישים לגלוטן. אולי מאפים חלביים. וכו.
- קהל הלקוחות – בתי מאפה מתמקדים בלחמים, בעוגות פשוטות, ובתי מאפה המתמחים בעוגות קרות. מה שחשוב זה שתדעו מיהו קהל היעד שלכם. אז ברגע שאפיינתם את המקום ואת קהל הלקוחות, אתם יכולים לצאת לדרך. כי זה אומר שאתם יודעים מה הביקוש ומהו קהל היעד שלכם. אם למשל אתם רוצים למכור במקום דתי, יש הרבה ילדים. אתם צריכים לספק מוצרי בוטיק כמו לחמניות, פיתות וכו ופחות עוגות ויטרינה ומאפים יוקרתיים. כך שההגדרה של קהל היעד והביקוש בשטח הוא זה שיקבע את ההצלחה שלכם בפועל.
- רגולציה ורישוי עסקים – חשוב לבדוק ברשויות שמותר לפתוח שם את העסק הזה. שאין שם איסור מבחינת תב”ע או כל תקלה אחרת.
- פניה לאדריכל – אדריכל יבנה עבורכם תוכנית מדויקת לפי הדרישות והצרכים שלכם. והוא יעביר את התוכנית לרשויות כדי לדעת שהתוכנית אכן קבילה על פי דרישות ותקני משרד הבריאות. אנו בקבוצת המפתח מקושרים לאדריכלים מקצוענים בתחום ונשמח לקשר אתכם אליהם באופן מיידי.
- תוכנית עסקית מפורטת. זה הזמן במקביל לעבוד על תוכנית עסקית כדי שתדעו תכל'ס מה באמת היקף ההשקעה הכספית, בכמה כסף תתמחרו כל מוצר, כמה עובדים תעסיקו וכו. מניסיוננו, פתיחת בית מאפה קטן, תדרוש ממכם בהשקעה ראשונית של מאתיים אלף שקל עד ארבע מאות אלף שקל. תלוי כמובן בעיצוב ובגודל. כך שהיועץ העסקי שלכם הוא זה שיגדיר לכם בדיוק איך ומה תעשו כדי לפתוח בית מאפה מכניס וכדאי.
נקודה חשובה, האם כדאי לרכוש מקום חדש מאפס או לפתוח עסק זכיינות של רשת גדולה?
מצד אחד, אם תלכו על כיון של זכיינות ברשת גדולה, אתם מרוויחים את המקצועית, ההדרכה והשם עושים את שלהם.
מצד שני, אתם מפסידים חלק מהרווחים. הרשת הזכיינית נוגסת בחלק מההכנסות. אתם משלמים בסופו של דבר גם על הזכיינות, על ההשקעה, התניות שהם יכניסו לכם בדרך. כך שבאמת לא תמיד זה כל כך משתלם.
מניסיוננו, העיקר זה השירות והמאפים הטובים. הקונים לא צריכים את השם שלכם. הם רוצים שירות טוב. כך שאם המטרה שלכם היא להרוויח, כן שווה לכם לפתוח מאפיה בעצמכם. אם אתם פותחים מקום פרטי, אין לכם בוס מעליכם שקובע ומגביל אתכם. אתם קובעים את המוצרים, את הפרסום והכול.
איך תפתחו את החנות ברמה המעשית?
קודם כל תתחילו בהרצה. אל תלכו על גדול. התחילו בקטנה. חפשו ספקים מתאימים, פתחו את החנות, ערכו פרסומת. עם הזמן תגדילו את העסק.
אילו שיתופי פעולה אפשריים למאפיה?
בתי קפה, מסעדות שרוצות להגיש לחמים חמים, מסיבות שונות, אירועים וכו. החכמה היא לבנות את קהל היעד שלכם של שיתופי הפעולה. כל חנות יכולה למצוא לעצמה שיתופי פעולה.
מה בין בית מאפה למאפיה?
מאפיה היא מעין מפעל. היא מספקת את חומרי הגלם לחנויות.
אבל שימו לב, בדרך כלל מי שבא לפתוח מאפיה מגיע מהתחום. יש לו את הידע והניסיון מהעבר.
חשוב מאוד להשקיע באופטמיזציה ובמכונות. להשקיע בכוח אדם זו ההשקעה הגדולה ביותר. נסו לחסוך כמה שיותר בעובדים. כדאי לקחת טכנולוג מזון.
טיפ חשוב, במקום לחשוב על העסק שלכם כמאפיה, תגדירו את עצמכם כתעשיינים. כך תכירו טוב יותר את המקום שלכם.
מדובר בהיקף השקעה גדול יותר. המחזור גדול יותר. מכיון שמאפיה עובדת עם חנויות, אבל היא שווה פחות. כי מאפיה עובדת עם חנויות היא מוכרת יותר אבל מרוויחה פחות. חנות, בית מאפה, מוכרת ללקוחות עצמם. כך שהיא תמיד תרוויח יותר ותמכור פחות.
קשה לתמצת הקמת בית מאפה בפוסט אחד, אם אתם אכן מעוניינים להקים בית מאפה, צרו איתנו קשר.
אנחנו כאן כדי לעזור לכם. אנו בקבוצת המפתח כבר פתחנו בתי מאפה, מפעלים שונים, עסקים קטנים וגדולים ואנו נעזור גם לכם להפיק את המקסימום מהעסק החדש שלכם.