מדריך לניהול עסק משפחתי בישראל

נכתב על ידי נדב פרץ

עסק משפחתי מוגדר כעסק שבו יותר מאדם אחד מאותה משפחה מעורב בניהול ובבעלות על העסק. בישראל ישנם כ-360 אלף עסקים משפחתיים, נתון המהווה כ-95% מכלל מספר העסקים במשק הישראלי. עסקים משפחתיים בישראל נחשבים לעמוד השדרה של הכלכלה המקומית, ומייצרים נתון זה מהווה כ-95% מכלל מספר העסקים הקיים במשק הישראלי. חלק גדול מהעסקים המשפחתיים הם עסקים קטנים מאוד או קטנים, כאשר כ-51.9% הם עסקים בינוניים בגודלם.

יתרונות וחסרונות של עבודה בעסק משפחתי

ישנם יתרונות רבים לעבודה בעסק משפחתי: שעות גמישות, עובדים מסורים, תקשורת פתוחה, והיכולת לבלות יותר זמן עם בני משפחה. אך עם זאת, אלמנטים אלו יכולים להפוך למקור של אתגרים שעלולים להשפיע לרעה על העסק ועל חיי העובדים.

מחקרים מראים כי רק 25 מתוך 100 עסקים יעברו בהצלחה לדור השני ורק 6 מתוך ה-25 שעברו לדור השני יעברו בהצלחה לדור השלישי. ניהול עסק משפחתי דורש מיומנויות וניהול נכון על מנת להתמודד עם אתגרים אלו ולהבטיח את ההצלחה והיציבות של העסק לדורות הבאים.

אתגרים בניהול עסק משפחתי

היו אובייקטיביים, לא רגשיים

רבות מהבעיות שמשפחות מתמודדות איתן בעסק המשפחתי הן בעיות דומות לאלו של ארגונים אחרים, אך הן יכולות להתעצם בסביבה משפחתית. רגשות יכולים להפריע להחלטות העסקיות, כאשר בני משפחה רואים את העסק מפרספקטיבות שונות. בני משפחה המעורבים בפעילות היומית מודאגים מהייצור והתפוקה, בעוד ששותפים "שקטים" מודעים יותר לשורה התחתונה.

 

קבלת החלטות "משפחה תחילה" מבוססת בעיקר על רגשות ויכולה להוביל לתוצאות חיוביות ושליליות כאחד. אין הרבה מקום לשינוי בפילוסופיית קבלת החלטות זו, אך חשוב לשים דגש על החלטות אובייקטיביות המבוססות על טובת העסק ולא רק על יציבות היחסים המשפחתיים.

פנו אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות:

זיהוי מקורות פוטנציאליים לקונפליקט

ניהול עסק משפחתי כרוך בזיהוי מקורות פוטנציאליים לקונפליקט כגון:

 

מנהיגות, סמכות ושליטה

פיצוי וחלוקת רווחים

ניהול שינויים

ירושת העסק והעברת נכסים

אחריות וחובות

קבלת החלטות

העסקת בני משפחה

הבדלים אישיותיים

הכיוון העתידי של העסק והאסטרטגיה לטווח ארוך

חשוב לצפות היכן ולמה יכול להתרחש קונפליקט ולהתכונן להתמודד איתם באופן אובייקטיבי. כאשר ישנם צרכים, רצונות, מטרות וערכים שונים, יש פוטנציאל לקונפליקט.

ראייה חיובית של קונפליקט

קונפליקט יכול להיות מקור לפיתוח, צמיחה ושגשוג כאשר הוא מנוהל נכון. ראיית הקונפליקט כמקור ל:

 

חשיבה חדשנית

מיומנויות ניהול משופרות

עלייה במוטיבציה

מודעות לבעיות

"ניקוי האוויר"

מקד מיקוד ב"עניין ולא בעמדה" ופתח מיומנויות תקשורת ופתרון בעיות כדי לנהל קונפליקט בעסק המשפחתי. בטל האשמות והתמקד במציאת פתרונות שיביאו לשינוי חיובי עבור העסק.

 

ייעוץ עסקי לבעלי עסקים

ייעוץ עסקי הוא כלי חשוב לבעלי עסקים עצמאיים, כולל עסקים משפחתיים. ייעוץ עסקי מאפשר לבעלי עסקים לקבל תמיכה מקצועית, תובנות וידע ממומחים בתחום. באמצעות ייעוץ עסקי, בעלי עסקים יכולים להתמודד עם אתגרים והזדמנויות עסקיות בצורה מקצועית ויעילה.

 

ייעוץ עסקי יכול לכלול:

 

ניתוח ובחינת תהליכים עסקיים קיימים

זיהוי נקודות תורפה והצעת פתרונות

פיתוח אסטרטגיות עסקיות לטווח ארוך

ליווי והכוונה בתהליכי קבלת החלטות

פיתוח מיומנויות ניהוליות ושיפור ביצועים

תמיכה בהתמודדות עם קונפליקטים פנים-עסקיים

ייעוץ עסקי מועיל במיוחד לעסקים משפחתיים, שכן הוא מציע נקודות מבט חיצוניות ואובייקטיביות על נושאים שבהם רגשות עשויים לעמעם את השיפוט.

אימון עסקי משפחתי

אימון עסקי משפחתי יכול:

 

לספק הערכה של התפקידים והאחריות של בני המשפחה

לזהות בעיות תקשורת בין בני המשפחה לעובדים

להקל על אימון אישי וקבוצתי כדי לפתור בעיות ולשפר את התקשורת

לפתח אסטרטגיה לבני המשפחה שלוקחים על עצמם תפקידים ניהוליים חדשים

לספק אחריות לכל בני המשפחה המעורבים בעסק

לעזור לגבש מטרות עסקיות ומטרות אישיות ארוכות טווח

למנוע החמצת הזדמנויות עסקיות

להיות הקטליזטור לאתגר כל בן משפחה להתמקד בהזדמנויות עסקיות ארוכות טווח

בעל עסק משפחתי יכול לעיתים קרובות להרגיש נמשך לכיוונים רבים ולהיות מוצפים בדרישות רבות. כדי לבנות ולתחזק עסק מצליח, בעלי עסקים צריכים רעיונות חדשים, תובנות וידע ולהמשיך לבנות על מיומנויותיהם.

סיכום

עם הגישה הנכונה והתמיכה המתאימה, שמירה על העסק במשפחה יכולה להיות דרך אפקטיבית מאוד לניהול עסקים. המדריך הזה מציע עצות ותמיכה מעשית לעסקים משפחתיים במטרה לעזור להם להתמודד עם האתגרים ולמצוא דרכים להתקדם ולהשיג איזון.

קבוצת המפתח

קבוצת המפתח היא מומחית בניהול עסקים משפחתיים ומספקת פתרונות מותאמים אישית לעסקים אלו. הקבוצה עוזרת בעסקים משפחתיים להתמודד עם אתגרים ייחודיים, לפתח אסטרטגיות ניהוליות ולהבטיח את הצלחת העסק לדורות הבאים. צוות המומחים של קבוצת המפתח כולל יועצים עסקיים, מומחי ניהול ואימון משפחתי המציעים תמיכה וייעוץ מקצועי על מנת לעזור לעסקים משפחתיים להמנוע על יעדיהם ולהגשים את הפוטנציאל המלא שלהם.

 

ניהול עסק משפחתי אינו רק משימה עסקית, אלא גם ניהול מערכות יחסים משפחתיות ודינמיקות אישיות. בעזרת הכוונה מקצועית, הבנה של האתגרים הייחודיים והזדמנויות התמיכה, יכולים עסקים משפחתיים להמשיך לשגשג ולהוות עמוד תווך של הכלכלה הישראלית.