איך לפתוח גלידריה?
דף הבית » איך לפתוח גלידריה?
זה טעים, מנחם וקר. שוק הגלידה נמצא בצמיחה. ענף הגלידריות מגלגל כ- 2 מיליארד ₪ בשנה ועניין היזמים בענף הולך וגדל. רוצים לפתוח גלידריה? שבו, קחו גלידה ותתחילו לקרוא.
מהם המאפיינים של השוק הישראלי?
רוב הצריכה של גלידות בישראל מתבצעת מחוץ לבית, בשתי דרכים:
גלידה על מקל- אלו גלידות ארוזות במגוון טעמים ובמשקל קבוע. גלידות אלו נמכרות בכל מיני בתי עסק כמו בתי קפה, קיוסקים, מכולות, חנויות נוחות ועוד.
גלידה במשקל (אימפולס)- גלידה הנמכרת בכוס או בגביע, שלפעמים בעל העסק נכין אותה בעצמו. נכון להיום ישנן כ- 800 גלידריות ברחבי הארץ.
שוק הגלידות הוא מרוכז מאוד והחברות הגדולות חולשות על 2/3 מהמחזור השנתי. משמעות הדבר, שהגלידריות הקטנות והרשתות מתחרות ביניהן על 1/3 מהשוק ומכאן התחרותיות הגבוהה. הרווחיות של הגלידות נחשבת לגבוהה בתחום המזון, מאחר ועלות חומרי הגלם היא יחסית נמוכה.
בשנת 2017, עיקר הצמיחה בשוק הגלידות הגיע מכיוון מפתיע – הגלידות הטבעוניות. הסיבה מפתיעה אפילו יותר – מחקר שהתפרסם על ידי אוניברסיטה בחו"ל מצא: ככל שיש עלייה בכמות הטבעונים, יש עלייה בקצב האנשים הרגישים ללקטוז.
עסקי הגלידות מוגדרים כעונתיים, אך בישראל שלנו בה הקיץ נמשך כמעט תשעה חודשים, זה נותן לבעלי העסקים המון זמן לעבוד ולהגדיל רווחים. בחורף, זה הזמן לטפל בכל הדברים שלא הגעתם אליהם בקיץ – שדרוג הציוד, שיפוץ המקום חידוש התפריט ועוד. חלק גדול מהרווחים מקורו בדברים הנוספים שנמכרים בגלידריות כמו: ופל בלגי, קרפ צרפתי, אייס קפה ועוד מוצרים שנמכרים כמוצרי מדף – הכוונה היא לקינוחים שעלות ההכנה שלהם זולה מאוד והם קלים להכנה אך יחד עם זאת הם מכניסים המון כסף ומושכים קהלים מכל הגילים.
הגלידריות הן תחום מאד דינאמי ולאחרונה צצים כל מיני קונספטים חדשים. החל בגלידה בביסקוויט, ופל בועות, גלידה תאילנדית וגלידת שלג שעשתה עליה מקוריאה, וכלה בגלידריה קלאסית ששמה דגש על איכות הגלידה והטעמים. הטעמים המתוקים תמיד יהיו שם כדי לחגוג מאורע משמח, להתפנק או לנחם לב שבור.
שעות עבודה והשקעה רבה
ההשקעה הראשונית תכלול את הציוד לגלידות, פרסום ושיווק, שיפוץ ועיצוב המקום מחדש. כדאי מאוד להשקיע בציוד חדש ולא משומש (זה יעניק לכם יתרון באחריות, בהכשרה ובתפעול) שיהיה גם שימושי וגם מעוצב. בתחום הזה רוב הספקים נותנים הכשרה חינם על המוצרים שלהם אם תתחייבו לרכוש מהם (ספקי המכשור עבור הגלידות, ספקי חומרי הגלם, ספקי הכלים החד פעמיים ועוד).
נקודה חשובה: המקפיאים האיכותיים והמעוצבים עבור הגלידות, בדרך כלל מיוצרים באיטליה ועלותם היא כ – 40,000 ₪ ליחידה. חנויות גלידה ותיקות ובעלות ניסיון יעידו שההשקעה שווה כל שקל אך, עסקים מתחילים יעדיפו לשלם שליש מהמחיר ולרכוש מוצר מסין. מן הסתם שאיכות המוצר משפיעה על איכות הגלידה ולכן גם על המחיר. זו הסיבה בגללה עדיך לקנות את הציוד הטוב ביותר בהתאם לאוכלוסייה שמגיעה אליכם לגלידריה.
דוגמא
הרווח הגולמי שלכם ממכירת גלידה אמריקאית:
מכונה טובה מפיקה בשעה כ- 400 מנות גלידה בגביע (80 ג').
עלות חומרי הגלם – 0.85 ₪
מחיר ללקוח – 5 ₪ (4.3 ₪ ללא מע"מ)
רווח גולמי למנה – 3.45 ₪
יעד המכירות שלכם – 100 יחידות ליום
רווח ברוטו חודשי אם עמדתם ביעד שהצבתם לעצמכם (100 גלידות ביום) – 9,660 ₪.
מהרווח ברוטו תצטרכו לנכות את שאר ההוצאות: ארנונה, שכירות, חשמל, פרסום, עובדים ועוד, מה שאומר שהרווח הגולמי שלכם יהיה כ – 60% מהרווח ברוטו – כ 6,000 ₪ רווח. בפועל המציאות היא שונה- היעד שלכם אמור להיות בממוצע 60 מנות בשעה.
הרווחיות הגדולה בתחום הגלידות נובעת מהשילובים. גלידה אמריקאית היא אחלה דרך להגדיל את ההכנסות. מוסיפים לזה ופל בלגי או קרפ צרפתי וכמובן גלידה במשקל שהיא המוצר המרכזי ואתם על דרך המלך. בדרך כלל גלידריות מכסות את עלויות ההשקעה תוך שנתיים – כמובן שזה תלוי במיקום של העסק ובשטח שלו.
כדי לגרום לאנשים להיכנס לעסק שלכם, היעזרו בשירותיו של מעסק פנים מסחרי עם ניסיון בגלידריות. הניסיון והידע שלו יעזרו לכם להימנע מטעויות של מתחילים. כמובן שאין חובה להיעזר במעצב פנים אבל אם לא תתכננו את הגלידריה שלכם בצורה מאוד קפדנית עם שימת דגש על דרישות משרד הבריאות, מהר מאוד ההשקעה שלכם תהפוך להוצאה.
זכרו – לא כל קבלן הוא מעצב ולא כל מנהל יודע לתכנן. שמרו 15% מתקציב ההקמה שלכם לשירותי ייעוץ שונים. היועצים יעזרו לכם להשקיע את הכסף שלכם בצורה חכמה ויגרמו לכך שהעסק יתחיל מנקודה טובה יותר.
עלויות ראשוניות
שכירות- השכירות תנוע בין 4,000-15,000 ₪ בחודש. תלוי בגודל העסק ובמיקום שלו.
שיפוץ- שיפוץ ובניה מחדש בהתאם לצרכים לכם יעלו לכם בין 50,000-300,000 ₪.
רישיון עסק- גלידריה חייבת רישיון עסק. העלות היא 8,000-12,000 ₪ בשנה, תלוי במיקום העסק ובגודל שלו.
ציוד- עלות כל הציוד תהיה 150,000-350,000 ₪
פרסום ושיווק- 30,000-50,000 ₪ בשנה הראשונה. סכום זה יכלול שילוט וניהול דף עסקי בפייסבוק ובאינסטגרם (עם קידום ממומן).
מהם השלבים בפתיחת גלידרייה?
מן הסתם שגם עבור פתיחת גלידריה נדרשים תהליכי רישום והתאגדות בביטוח לאומי וברשויות המס. הדרך הקלה לעשות את התהליך היא להיעזר בשירותיו של רואה חשבון או יועץ מס. החלטתם שאתם נכנסים להיכל העצמאיים? זו זכות שלא ניתנה לכולם, אך ישנן גם השלכות רבות שצריך לקחת בחשבון ולא לזלזל בהן. בעולמם של העצמאים לא קיימים ימי מחלה וימי חופש. ויש משפטים שתצטרכו לשכוח כמו: "אין לי כוח לקום היום, אשלח הודעה שאני לא מרגישה טוב". במציאות החדשה המשכורת לא ממתינה לכם, לא הגעתם – לא הרווחתם. תצטרכו לעבוד פי כמה יותר קשה עבור המשכורת שלכם: לנהל עובדים, להתמודד עם קשיים חדשים כל שבוע ועוד אתגרים שיוצבו בפניכם.
לכן, מומלץ לעשות כמה ביטוחים כדוגמת: אבדן כושר עבודה, מחלות קשות, פנסיה וביטוח חיים. ההיגיון הוא, לדאוג ליום שחור מאחר ואתם כרגע ברשות עצמכם. נכון, תהיה לכם הכנסה גבוהה יותר, אתם תיהנו ממה שהחיים כעצמאיים מציעים אבל הביטוחים, יוכלו לאפשר לכם לחזור כמה שיותר מהר למסלול במקרה הצורך.
הכשרה
אתם כבעלי העסק חייבים שיהיה לכם ידע בתחום ברמה העסקית וברמה המקצועית, על מנת שתוכלו להדריך את צוות העובדים שלכם. תוכלו למשל לעבוד כשכירים בגלידריה אחרת מספר חודשים, להבין את תהליכי העבודה ולקבל כלים להצלחה ורק אחר כך לפתוח את העסק שלכם.
אף על פי שעולם הגלידריות קורץ לצעירים שכבר חולמים בהקיץ על היום בו יהיו הבעלים המאושר של גלידריה מצליחה. אבל, עולם הגלידות דורש ניהול נכון, מיקוד, הצבת והשגת יעדים ומינוף של העסק. לא כולם ניחנו בכישרונות האלה וזו עוד סיבה לעשות דאבל צ'ק לפני שאתם נכנסים לתהליך.
בחירת מקום
ככל שהמקום שתבחרו יהיה יותר מרכזי, כך תהיה יותר תנועה בסביבתו, באמת?! אנשים יגיעו לכל מקום שהם ירגישו בו נינוחים ושהאווירה זורמת. השילוב של טעמים ושירות טוב מנצח כל מכשול. אם תחליטו למקם את העסק שלכם מחוץ לקניון, תהיה לזה השפעה מכרעת. גלידריות הממוקמות באזורים פתוחים (מחוץ לקניונים) מדווחות על ירידה של 55% במחזור המכירות במהלך החורף, לעומת גלידריות שנמצאות בתוך קניונים שאצלם הירידה במחזור בתקופת החורף היא יותר מתונה ועומדת על 24%.
עיצוב ומיתוג
לשם של העסק יש משמעות. הצעירים של היום מצטלמים עם האוכל ולכן הלוגו שלכם חייב להופיע בכל מקום אפשרי. "מלך הגלידה"- לא בבית ספרנו. השם והעיצוב חייבים להיות שונים ומיוחדים. נסו ליצור קונספט מיוחד לעסק שלכם, שייתן ללקוחות סיבה טובה לצאת מהבית ולהגיע אליכם.
שיווק ופרסום
בעיקר בחום של הקיץ, שוק הגלידות הוא תחרותי מאוד. עיקר העומס הוא בשבתות, חגים והחופש הגדול. הכי חשוב, לא לאכזב אף לקוח!! יש לכם מספיק תחרות אז תישארו הגיוניים עם המחירים שלכם. ראוי לציים שגלידריות כשרות יצליחו יותר בתוך קניונים מאשר במרכזים מסחריים.
רישיון עסק
גלידריה היא עסק שדורש רישיון מסוג 4.2ב', מה שאומר שתצטרכו להגיש בקשה מסודרת לעירייה. הנה כמה דגשים חשובים שחייב לשים לב אליהם כדי להימנע מקנסות והליכים משפטיים מול העירייה.
- חייב להגיש בקשה לרישיון עסק
- כדאי להיעזר בשירותי יעוץ רישוי.
- בדיקת היתכנות- ודאו שהנכס המיועד מתאים לעסק שלכם לפי התב"ע שלו והיתר הבניה. בדיקה קצרה תחסוך לכם המון עלויות כמו: שימוש חורג, היטל השבחה ועוד.
- נגישות- רשתות מחויבות על פי חוק להנגיש את המקום לבעלי מוגבלויות. אם אתם זכיינים של רשת, שימו לב לזה.
- תקנות משרד הבריאות- שימו לב שאתם עומדים בתקנים שהציב משרד הבריאות לעסק כמו שלכם.
רשימת ציוד ראשונית
- מכונת גלידה
- מקפיא שוכב
- שוק פריז (עבור הגלידות העליונות בתצוגה)
- מכונת קרפ צרפתי (עם 2 ראשים)
- מכשיר וופל בלגי
- מכונת אייס קפה/ ברד
- מקפיא לתצוגת גלידות
- מקפיא עבור המצרכים לפרוזן יוגורט
- מכשיר פרוזן יוגורט
- מכשיר לקצפת
- מכונת גלידה אמריקאית
- מכונת קפה
- כל הציוד שלא קשור ישירות לגלידות: שולחנות, כיסאות, מפיונים, דלפק, קופה, מקרר לשתייה קרה ועוד)
לסיכום
עבור יזם מתחיל, גלידריה יכולה להוות עסק ראשון מצוין. על ידי התנסות בניהול עסק וצוות עובדים, תוכלו לדעת אם אתם בנויים לחיי עצמאות או לא. אמנם בהחלט אפשר לפתוח עסק של גלידה אמריקאית ולקצץ מאוד את עלויות ההקמה (150,000 ש"ח), אך כל ההשקעה בפרסום שיווק, בניהול העסק ודחיפתו קדימה הם בדיוק אותו דבר. ההתחלה של כל עסק היא קשה ומי שאומר משהו אחר – משקר! הוא פשוט לא רוצה שתדעו איזה תלאות הוא עבר עד שהוא הגיע למצב שהגלידריה שלו רווחית.
תחום הגלידות עדיין פונה בעיקר ליזמים רציניים שמביאים מוצרים מחו"ל כדי לבסס פה תרבות שונה וחדשה של צריכת גלידה. חשוב לדעת שבמידה ואתם רוצים לפתוח גלידה בזיכיון של רשת מסוימת, העלות הראשונית תהיה גבוהה מהרגיל ויכולה להגיע גם לחצי מיליון ש"ח לגלידריה בגול של 100 מ"ר. זכרו שזהו תחום רווחי מאוד, אם שרדת את השנתיים הראשונות – אתם בכיוון הנכון.
איך לבנות תוכנית עסקית לגלידריה?
גלידריות מציעות בדרך כלל מגוון של טעמי גלידה, תוספות וקינוחים אחרים כמו מילקשייק, קרפים, וופל בלגי וכו'.
גורמים שיכולים להשפיע על הצלחתה של גלידריה כוללים מיקום, איכות, תמחור, שיווק ופרסום ושירות לקוחות.
בנוסף לגלידריות עצמאיות, גלידה נמכרת לרוב בסוגים אחרים של עסקים כמו בתי קפה, מסעדות ואוטו גלידה. יש גם גלידריות לטבעונים בלבד.
תוכנית עסקית לגלידריה
תקציר מנהלים: ספקו מידע כללי קצר על עסק הגלידריה שלכם, כולל המטרות והיעדים שלכם.
ניתוח שוק: ערכו מחקר על שוק הגלידריות בארץ כדי לבדוק את הביקוש ונתחו את התחרות שלכם והחוזקות והחולשות שלהם.
מוצרים ושירותים: פירוט טעמי הגלידות והקינוחים שיוצעו ומה יבדיל את העסק שלכם מהמתחרים.
אסטרטגיית שיווק ומכירות: תארו כיצד העסק ימשוך לקוחות, כגון באמצעות מדיה חברתית, פרסום, מבצעים וכו'.
תוכנית תפעול: תארו כיצד תנוהל הגלידרייה, כולל גיוס והכשרת צוות, ניהול הזמנות ומלאי ותפעול יומיומי.
תחזיות פיננסיות: ספקו סקירה של ההכנסות וההוצאות הצפויות לעסק והמימון שיידרש.
צוות ניהול: ציינו את הניסיון והכישורים של צוות הניהול, כולל כל ניסיון קודם שלהם.
הערכת סיכונים: העריכו סיכונים פוטנציאליים לעסק ותבנו תוכניות להפחתת סיכונים אלו.
עמידה בחוק ובתקנות: ודאו שהעסק עומד בכל החוקים והתקנות הרלוונטיים.
תוכניות לצמיחה עתידית: פירוט כל תוכניות להתרחבות או צמיחה עתידית, כגון הקמת גלידריות נוספות ועוד.
דוגמא לתוכנית עסקית לגלידריה
תקציר מנהלים:
הגלידריה ממוקמת במרכז העיר [שם העיר]. המשימה שלנו היא לספק גלידות וקינוחים באיכות גבוהה ללקוחות בכל הגילאים בסביבה מהנה ומסבירת פנים. המטרות העיקריות שלנו הן להפוך ליעד מוביל עבור מקומיים ותיירים כאחד ולהתרחב לערים נוספות בארץ.
ניתוח שוק:
יש ביקוש גבוה לגלידה וקינוחים קפואים, במיוחד בחודשי הקיץ. התחרות כוללת מספר חנויות מותגי גלידות מוכרות(גולדה למשל)ובתי קפה ומסעדות המציעות גלידה בתפריט כקינוח. עם זאת, עדיין יש מקום בשוק לגלידריה ייחודית ואיכותית הפונה לכלל הלקוחות.
מוצרים ושירותים:
נציע מגוון רחב של טעמי גלידה, החל מאפשרויות קלאסיות כמו שוקולד וניל ועד לטעמים מיוחדים. אנו נציע גם מגוון של תוספות לגלידות כמו סוכריות ופצפוצים על הגלידה, מילקשייק וקרפים. בנוסף, נמכור גם גלידות טבעוניות.
אסטרטגיית שיווק ומכירות:
כדי למשוך לקוחות, נתמקד בשיווק ברשתות חברתיות, בקמפיינים פרסומיים והנחות מיוחדות ללקוחות חוזרים. המיקום שלנו יהיה באזור עתיר תנועה במרכז העיר [שם העיר]
תוכנית מבצעים:
הגלידריה תיפתח שישה ימים בשבוע ובמוצא"ש, אנו נשכור צוות מנוסה לניהול התפעול היומיומי, כולל הזמנות וניהול מלאי ושירות לקוחות. כמו כן, נשמור על סטנדרטים גבוהים של ניקיון ואיכות כדי להבטיח את שביעות רצון הלקוחות.
תחזיות פיננסיות:
צפי רווח ועלויות משתנה מעסק לעסק.
צוות ניהול:
צוות ההנהלה שלנו כולל הבעלים עם למעלה מ-10 שנות ניסיון בתעשיית שירותי המזון וצוות של יצרני גלידות ואנשי עסקים מנוסים. הצוות שלנו יספק מוצרים באיכות גבוהה ושירות לקוחות יוצא דופן.
הערכת סיכונים:
סיכונים פוטנציאליים לעסק כוללים תחרות מוגברת. אנו נפחית את הסיכונים הללו על ידי חידוש קבוע של התפריט שלנו, התמקדות ברשתות החברתיות ושירות לקוחות מעולה.
עמידה בחוק ובתקנות:
אנו נוודא שהעסק שלנו עומד בכל תקני הבריאות והבטיחות הרלוונטיים.
הקדמה לפודקאסט "פתיחת גלידריה: מדריך לעסקים"
בפודקאסט זה, נדב, יועץ עסקי מקבוצת המפתח, ואלון, משפטן ורואה חשבון, מדברים על כל ההיבטים החשובים שיש לקחת בחשבון כאשר חושבים על פתיחת גלידריה. השניים חולקים את הידע והניסיון המעשי שלהם בתחום העסקי, כולל חקר שוק, בחירת מיקום, ניהול פיננסי, ושיטות שיווק. אם אתם שוקלים להיכנס לעסקי הגלידות, הפודקאסט הזה יספק לכם תובנות חשובות ואסטרטגיות להצלחה.
נדב: שלום, ברוכים הבאים! אנחנו פה בקבוצת המפתח. אלון, מה שלומך?
אלון: בסדר גמור.
נדב: בסדר גמור, היום אנחנו הולכים לדבר על גלידריה. קודם כל, קיץ עכשיו, וזה תמיד טוב לדבר על גלידות, וזה עושה טוב לכולם. אבל אנחנו פה בקבוצת המפתח, אנחנו עוזרים לאנשים לפתוח עסקים ויש לנו הרבה פניות, בייחוד בקיץ. אני רוצה לפתוח גלידריה, ואחד הדברים שאני תמיד אומר: לא כל מה שאני רוצה זה זהב, אולי זה מתוק, זהב זה לא בטוח. אז בואו נתחיל לדבר. אני היום יזם, ורציתי לפתוח גלידריה. מה זה שוק הגלידות? כמה הוא מגלגל, מי נגד מי, איך כדאי להתאגד ואיך כדאי לעשות את זה נכון.
שוק הגלידות היום מגלגל מעל שתי מיליארד שקל בשנים האחרונות. זה מאוד מאוד התפתח ואתם שמים לב שאם פעם הייתם מוצאים גלידריה שזה היה באזור תעשייה או מקום מאוד מאוד מפורסם כמו גלידת באר 7 או גלידה מונתן או כל מיני גלידות כאלה שהיו בצמתים של מכירות, היום הגלידריות נמצאות בכל פינה. לא רק בכל פינה, אפילו במקומות שכונתיים. אני רואה גלידריות בכל מקום, וגם אנשים מוצאים גלידות בהרבה מקומות.
מה שקרה בשנים האחרונות זה התחילו להתפתח רשתות כמו רשת גולדה ורשת דלי+, כמה רשתות שמאוד מוצלחות, והן גם מחלקות זכייניות. אז היום אם מישהו רוצה לפתוח גלידריה, מה הדברים שהוא צריך לשאול את עצמו? איך הוא צריך להבין את הנושא הזה? ואנחנו נתחיל באמת בצורה מסודרת, כי כל מי שרוצה לפתוח גלידריה צריך להבין בדיוק איך לעשות את זה נכון.
אז, כמו בכל מקום, ברגע שאתה רוצה לפתוח גלידריה, תתחיל לעשות. אני תמיד אומר שאתה צריך להביא את המקום של עצמך. מה זאת אומרת להביא את המקום של עצמך? זה שאתה חושב שגלידה זה עסק טוב זה לא אומר שצריך לפתוח גלידריה. זה שאתה אוהב גלידה זה גם לא אומר שצריך לפתוח גלידריה. זה שאתה יודע להכין גלידה זה שאתה מבין את המקצוע הזה, שאתה מבין את המתחרים, זה מה שנקרא להביא את עצמך. זה שאתה איש שירות, זה גם מה שנקרא להביא את עצמך. אז דבר ראשון, לפני שמתחילים לחשוב על איך לפתוח גלידריה, אני תמיד ממליץ לעשות חקר שוק מקצועי.
מה זה חקר שוק מקצועי? תבינו את התעשייה ואין דבר יותר טוב מלהבין תעשייה מאשר לעבוד במקום כזה. זאת אומרת, אם אתה רוצה לפתוח גלידריה, לך לעבוד בגלידריה. אתה תלמד שם דברים שלא חשבת עליהם. למשל, איך הלקוחות מדברים איתך, מה הטעמים שעובדים, איך החנות עובדת, איך מקבלים סחורה, כמה מקררים יש, ואילו תקלות יש. זה ייתן לך מקצועיות הרבה יותר מכל יועץ, מכל פודקאסט שתשמע או מאמר שתקרא. תדעו לכם, במדינת ישראל יש בעיה של עובדים. כל מקצוע שתרצו לעבוד בו תמצאו עבודה, גם אם אתם מבוגרים. תלכו לגלידריה, תגידו שמחפשים עובדים, תעבדו שם 3-4 חודשים ותהיו הרבה יותר מקצועיים, אולי גם תלמדו סודות מקצוע.
דבר שני שאני אומר הוא שצריך לעשות מחקר שוק. מה זאת אומרת מחקר שוק? מי פועל שם? אני החלטתי לפתוח גלידריה, וכשבן אדם מחליט לפתוח גלידריה, הוא לא אומר "בוא אני אפתח גלידריה", שואלים אותו איפה והוא אומר "אני עוד לא החלטתי, או בעכו או בדימונה". בדרך כלל הוא כבר חשב על המקום. זאת אומרת, אנשים שפונים אלינו לפתוח גלידריה אומרים "אני רוצה לפתוח גלידריה בבאר שבע, באשדוד, בנהריה". אז לעשות חקר שוק על המקום הזה.
מה כולל חקר שוק? מי פועל שם? אילו גלידריות פועלות, מה המחירים, מה ההרגלים של האנשים, האם אנשים הולכים במוצאי שבת לאכול גלידה, האם העיר כשרה, אם פותחים בשבת או לא. ללכת להסתכל על הלקוחות ולראות מי התושבים שהולכים לשם, עד איזה שעות הם נשארים, מה שעות הפעילויות ולדברים האלה. זה נקרא חקר שוק. כי ברגע שאתה יודע מה קורה בסביבה, אתה יכול להבין ולהפיק מזה לקחים.
חקר שוק נוסף הוא להבין את הנתונים. מה זאת אומרת להבין נתונים? החלטתי לפתוח, סתם דוגמה, בנהריה. כמו שאמרנו, אז אני יכול להוציא את כל הנתונים הסטטיסטיים על נהריה, כמה תיירים מגיעים לנהריה, כמה תושבים יש בנהריה, כמה ילדים יש בנהריה, אילו גילאים יש לילדים בנהריה? את כל הנתונים האלה אפשר למצוא היום, איפה? חפש בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, תרשום "נתוני אוכלוסייה". הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תספק כל מה שאתה רוצה על נהריה.
קח את הנתונים האלה ותתחיל לפענח אותם. ברגע שאתה מפענח אותם, יש לך השלמה לחקר השוק שעשית. למשל, אם אתה יודע שיש גלידריה אחת על 40,000 תושבים, ואתה מוצא מקום עם 10 גלידריות על 100,000 תושבים, כלומר יש גלידריה על כל 10,000 או 15,000 תושבים, אולי יש מקום לעוד גלידריה בעיר של 40,000 תושבים. אוקיי, זאת אומרת החקר שוק נועד לתת לך תובנות נוספות.
אלון: יש אפשרות לעשות את החקר שוק שכונתי?
נדב: קודם כל כן, אתה יכול לדעת לפי כמה אנשים נמצאים שם. אבל כשעושים סקר שוק שכונתי, חשוב להבין גם את המנטליות של השכונה. לכל שכונה יש מנטליות ייחודית. יש שכונה שיש בה יותר ילדים, יש שכונה שאין בה מרכזי קניות, יש שכונה שיש בה הרבה מרכזי קניות, יש שכונה שהיא מחוץ לעיר. הלקוחות שלך יכולים להיות "שבויים", כלומר שהלקוחות מחויבים להשתמש בשירותים מקומיים.
כן, כל שכונה אפשר לקחת סטטיסטיקות לפי שכונות. יש את זה גם באתרים של הרשויות המקומיות ואם לא, תתקשר לרשות המקומית. תגיד להם "שכונת נווה פרח, כמה תושבים יש שם?" הם יתנו לך את המידע, ותוכל לקחת את זה ולהבין את הסטטיסטיקה. אתה יכול לראות גם כמה בתי אב יש שם, כולל פילוח של ילדים ומבוגרים.
אלון: כן, כולל פילוח עם הדברים האלה אפשר להביא נתונים נוספים, זה נותן הבנה עמוקה יותר. לדוגמה, שכונה שהיא ותיקה עם מבוגרים, גלידה לא תלך שם הרבה, אני כבר אומר לך. אנשים צעירים הולכים לקחת גלידה, משלוחים היום הפכו לחלק בלתי נפרד מתרבות הגלידה. לפני חמש שנים אף אחד לא שמע על משלוחי גלידה. היום כמעט 15% מההכנסות של גולדה הם ממשלוחים.
נדב: נתתי כדוגמה את גולדה ואני אתן את זה בעוד הרבה מקומות. 15% זה כבר משלוחים, זו תעשייה חדשה שהתפתחה – שולחים גלידה לבית.
אז דיברנו על הנושא של גלידות, דיברנו על מחקר שוק, דיברנו על מציאת מקום, צריך למצוא את המקום ויש כמה דברים לפני מציאת מקום שאני רוצה שנתעכב עליהם. בוא נדבר על קריאות בענף הגלידה.
אלון: אוקיי, בוא נדבר על הרווחיות בענף הגלידה.
נדב: כשמסתכלים על עסק, תמיד יש כמה סוגים של רווחיות. יש את הרווח הגולמי בעסק, שזה אומר אני קניתי בשקל, מכרתי בשני שקלים, ויש את הרווח הנקי. אני תמיד אוהב לתת נתונים של הרווח הגולמי, כי הרווח הנקי תלוי בהרבה דברים, כמו עלות השכירות, שכר העובדים וכדומה.
הרווח הגולמי בגלידריה יכול להיות גבוה מאוד. למשל, יש גלידריות שמכינות בעצמן את הגלידה ומוכרות אותה ללקוחות, ויש כאלה שקונות גלידה מוכנה ומוכרות אותה. רוב הגלידריות הקלאסיות שאנחנו מכירים מכינות את הגלידה בעצמן, או שהן זכייניות של רשת שמספקת להן את הגלידה. הרווח שם יכול להגיע לכ-80%. כלומר, עלות חומרי הגלם בגלידה היא רק כ-10% עד 15%.
אם אני מכרתי משהו ב-100 ש"ח, הפרודוקטים עלו לי בין 5 ל-20 ש"ח, וזה אומר שיש רווח גולמי גבוה מאוד. על זה יש להוסיף את ההוצאות הקבועות, כמו שכירות, שכר עובדים, חשמל, מים, ארנונה, וכדומה. אבל, וזה מחזיר אותנו למקצועיות, אם אתה יודע להכין גלידה ואם אתה מבין את התחום הזה ואת הטעמים שהאנשים אוהבים, זה יכול לעזור לך מאוד.
לדוגמה, תלך לצפון תל אביב ותראה שיש שם טעמים מיוחדים כמו קוקוס, בעוד שבמקומות אחרים אולי זה לא ילך טוב. זאת אומרת, גם בטעמים יש חשיבות.
אז סיכמנו שלושה שלבים: הבנה של המקצוע, חקר שוק, ומציאת מקום. עכשיו, כשמוצאים מקום לגלידריה, צריך לקחת בחשבון שאנשים אוהבים לשבת. לכן, התכנון של החנות צריך להיות עם כמה שיותר ויטרינה, כדי שיהיה מקום לתצוגה של הגלידות. ככל שיש יותר מקום לתצוגה, אפשר למכור יותר סוגי גלידות.
אין ספק שגלידריה תמיד עובדת במקומות עם הרבה תנועה, כמו אזורי חוף, מרכזי קניות וכדומה. אני ממליץ למצוא מקום עם תנועה רבה, ליד אטרקציות מסוימות, כי אנשים הולכים לאטרקציה ואז עוצרים לאכול גלידה.
עוד דבר שצריך לזכור הוא שכל מי שמוכר מזון או מכין מזון צריך אישור ממשרד הבריאות. אז המבנה שאתם בוחרים צריך לעמוד בתקנים. חשוב גם להתייעץ עם אדריכל לפני שמתחילים, לוודא שאפשר לקבל רישיון עסק.
אלון: מה לגבי ההשקעה בגלידריה?
נדב: ההשקעה יכולה להיות בשני חלקים: השקעה בנכס והשקעה בציוד. ההשקעה בנכס כוללת את עיצוב המקום – קירות, קרמיקה, מזגן, תאורה, רצפה וכדומה. יש מקומות שלא צריך בהם הרבה השקעה, ויש מקומות שצריך להשקיע בהם הרבה מאוד.
השקעה בציוד תלויה בגודל המקום ובצרכים של הגלידריה. בדרך כלל יש ויטרינה של 3 מטר ומעלה, כמה מכונות להכנת גלידה. מניסיון שלנו, קנייה של כל הציוד לגלידריה טובה עולה בסביבות 250,000 ש"ח. המקום עצמו יכול לדרוש השקעה נוספת של 100,000 ש"ח, תלוי בעיצוב ובמיקום.
מעבר לזה, יש את ההוצאות על שילוט, פרסום, אתר אינטרנט, ושיווק. כל אלה יכולים להוסיף להוצאות הראשוניות. בסך הכל, מדובר באירוע פיננסי של כ-500,000 ש"ח.
אלון: מה לגבי ניהול המלאי בגלידריה?
נדב: המלאי של גלידריה הוא יחסית מצומצם והתחלופה שלו מהירה. המדף הראשי הוא הויטרינה, ושם צריך להציג את הגלידות הכי טריות. חשוב להחליף את המלאי כל יום או יומיים, כדי לשמור על טריות. אם נשארת גלידה שלא נמכרת, פשוט זורקים אותה.
כדאי גם להתייעץ עם טכנולוג מזון או מהנדס מזון, שיכולים ללמד אתכם את כל תהליך הכנת הגלידה, איך מכינים טעמים מסוימים, ולתת לכם מתכונים. זה יכול לעלות בין 300 ל-500 ש"ח לשעה, והם יכולים להדריך אתכם בכל הנוגע להכנת הגלידה והתפעול השוטף.
אלון: האם יש שטח מינימלי שצריך בשביל גלידריה?
נדב: בשנים האחרונות, החנויות גדלו. גלידריות ממוצעות הן בגודל של 60-70 מ"ר, אך יש גם חנויות בגודל 100 מ"ר. זה נותן לאנשים אפשרות לשבת וליהנות מהגלידה. אם אתה רוצה להציע חוויית קנייה טובה, מומלץ לקחת ויטרינה של לפחות 3 מטר, ולהציע מגוון רחב של טעמים ומוצרים נוספים כמו פרוזן יוגורט וברד.
אלון: מה שעות הפתיחה של גלידריות בדרך כלל?
נדב: זו שאלה מורכבת, כי זה תלוי במיקום. רוב הגלידריות נפתחות משעה 11 או 12 בצהריים ומעלה, ולא בבוקר. אבל זה תלוי אם אתה נמצא ליד חוף הים או במקום עם תנועה רבה. יש גלידריות שנשארות פתוחות עד שעות מאוחרות בלילה, אפילו עד אחת או שתיים בלילה במקומות מסוימים. יש גם את הנושא של משלוחים, שזה משהו שהולך ומתחזק.
אלון: מה לגבי תכנוני מס והתאגדות?
נדב: אני ממליץ על התאגדות כחברה בע"מ, בגלל ההפרדה המשפטית וההגנה על הבעלים. זה מאפשר גמישות בתכנון מס וניהול הוצאות. במקרים של תקלות או תביעות, האחריות היא על החברה ולא על הבעלים באופן אישי.
אלון: זה נכון, וזו גם הדרך להגן על עצמך במקרה של תביעות משפטיות. בחברה בע"מ יש לך יותר אפשרויות לניהול פיננסי נכון, כמו חלוקת רווחים בצורה מסודרת ושימוש בדיבידנדים.
נדב: נקודת איזון היא גם נושא חשוב. צריך להבין כמה הכנסות צריך כדי לכסות את כל ההוצאות, כמו שכירות, שכר עובדים, חשמל, מים וכדומה. לדוגמה, אם ההוצאות החודשיות הן 200,000 ש"ח, נקודת האיזון תהיה 200,000 ש"ח בחודש. כל שקל מעל זה יהיה רווח.
אלון: נכון. חשוב גם להבין את השוק והמתחרים, ולבצע חקר שוק יסודי לפני שמתחילים.
נדב: תודה רבה, אלון. זה היה מידע חשוב לכל מי שחושב לפתוח גלידריה. אם אתם מעוניינים בייעוץ נוסף, פנו אלינו בקבוצת המפתח.