איך לתכנון חנויות?

נכתב על ידי נדב פרץ

תכנון חנות הוא שלב חשוב בהגדלת ההכנסות וביצירת חווית לקוח חיובית. מדריך זה מציג שמונה שלבים ליצירת פריסה יעילה, כדי למשוך את הלקוחות למוצרים החשובים, להוביל למכירות אימפולסיביות ולנהל את זרימת התנועה בחנות בצורה חכמה.

שלב 1: החלט על פריסת החנות

רוב החנויות בישראל ובכלל משתמשות באחד משישה סוגי פריסות עיקריים:

  1. רשת: לחנויות מכולת וחנויות נוחות, שימושית גם למוצרים מדפי כמו ספרים או צעצועים.
  2. לולאה: מושלמת להובלת קונים במסלול קבוע. נהדר למוצרים כמו ביגוד ואביזרים.
  3. זרימה חופשית/מעורבת: מתאימה לחנויות בוטיק עם מוצרים מגוונים ומיוחדים.
  4. אלכסונית: מספקת נראות גבוהה של העובדים ומתאימה לחנויות טכנולוגיה ואלקטרוניקה.
  5. מאולצת: קובעת מסלול מובנה להובלת לקוחות לכל המוצרים, טוב לחנויות רהיטים ועיצוב הבית.
  6. זוויתית: מציגה אוספים יוקרתיים או מוגבלים, טובה לחנויות מעצבים.

סקירה של סוגי פריסות חנויות קמעונאיות:

  1. פריסות רשת:
    מתאימות במיוחד לחנויות מכולת, חנויות נוחות וחנויות בקנה מידה גדול. אידיאליות למוצרים מדפי כמו ספרים, צעצועים, כלי בית ומזון מיוחד.
  2. פריסות לולאה:
    ממקסמות את השטח ומובילות את הלקוחות במסלול מוגדר היטב. יעילות עבור חנויות ביגוד, כלי בית, צעצועים, אביזרים ועוד.
  3. פריסות זרימה חופשית/מעורבת:
    מותאמות בעיקר לחנויות בוטיק או למותגים מיוחדים המעוניינים להציג מוצרים ארוזים, בגדים ואביזרים בצורה אסתטית.
  4. פריסות אלכסוניות:
    אידיאליות עבור חנויות המסתמכות על בדיקות מוצרים רבות, כגון קיוסקים, חנויות אלקטרוניקה ויופי.
  5. פריסות נתיב מאולץ:
    מכוונות את הלקוחות בנתיב שנקבע מראש כדי להבטיח חשיפה לכל מוצר. מתאימות לרהיטים, עיצוב הבית ואולמות תצוגה.
  6. פריסות זוויתיות:
    מדגישות פריטי מלאי נבחרים בחנויות יוקרתיות של מעצבים ואוספים מוגבלים.

זכרו כי פריסת החנות שלכם קובעת את מיקום המוצרים, משפיעה על זרימת הלקוחות ומעבירה את המראה והתחושה הכללית. גורמים כמו גודל וצורת רצפת המכירה, סוגי המוצרים והלקוחות ישפיעו כולם על תוכנית הקומה האידיאלית.

שלב 2: הבנת זרימת התנועה והתנהגות הלקוחות

בשלב זה, חשוב לתכנן את פריסת החנות כך שתתאים להתנהגות הטבעית של הלקוחות בעת זרימתם במרחב. חנות שמספקת חוויית קנייה חלקה ונוחה תביא להגדלת המכירות ולשביעות רצון הלקוחות.

הגורמים המרכזיים שחשוב לשים לב אליהם בתכנון הזרימה:

  1. אזור דקומפרסיה בכניסה:
    כאשר לקוחות נכנסים לחנות, הם זקוקים למרחב שבו יוכלו להתאקלם ולהסתגל לסביבת החנות. אזור זה מאפשר להם להיכנס בנוחות ולהתחיל לחפש מוצרים בראש צלול וממוקד.
  2. הפנייה ימינה:
    באופן טבעי, רוב הקונים נוטים לפנות ימינה כשהם נכנסים לחנות. כדי לנצל זאת:
    • הדגש את הצד הימני: אזור זה מתאים ביותר לתצוגות קידום מכירות, משום ששם הלקוחות מחפשים וקונים תחילה.
    • כוון את התנועה נגד כיוון השעון: סידור החנות כך שהתנועה תזרום מימין לשמאל תאפשר ללקוחות זרימה נוחה ותנועה טבעית.
    • מיקום קופות: מקם את הקופות בצד שמאל של החנות כדי למקסם את חשיפת המוצרים בצד הימני, וליצור נתיב יציאה טבעי.
  3. מרחב אישי:
    לקוחות מעדיפים להימנע מהרגשת צפיפות במהלך הקניות. יש להבטיח שהמעברים רחבים מספיק כדי לאפשר תנועה בשני הכיוונים, תוך שמירה על נוחות ואפשרות להובלת מוצרים גדולים כמו עגלות תינוק או עגלות קניות.

על ידי הבנת הזרימה וההרגלים הטבעיים של הלקוחות, תוכלו ליצור פריסה המובילה את הקונים בצורה נוחה למוצרים החשובים, מספקת להם מרחב אישי ויוצרת חוויית קנייה חיובית.

פנו אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות:

שלב 3: מקם את אזור התשלום

שלב 3: מקם את אזור התשלום

אזור התשלום, הכולל את מערכת נקודות המכירה  או הקופה הרושמת, הוא המקום שבו הלקוחות משלמים עבור המוצרים שלהם. מיקום אזור זה באופן נכון ונגיש יאפשר חוויית קנייה נוחה ויעילה, ויסייע לשיפור הזרימה הכללית בחנות.

העקרונות המרכזיים במיקום אזור התשלום:

  1. הצבת אזור התשלום בנתיב היציאה הטבעי:
    באופן כללי, החזית השמאלית של החנות היא המיקום המתאים ביותר לדלפק הקופה. מכיוון שרוב הקונים נוטים לפנות ימינה כשנכנסים לחנות ולנוע במסלול נגד כיוון השעון, מיקום דלפק התשלום בצד השמאלי של החנות מכוון אותם באופן טבעי לעברו ביציאה.
  2. הפרדה בין אזור התשלום לאזור התצוגה:
    מיקום דלפק התשלום בקצה מסלול היציאה מאפשר לשמור על שטח החנות המרכזי פנוי לתצוגת מוצרים ומונע הפרעה ללקוחות שנמצאים עדיין בתהליך הקניות.
  3. התאמה לגודל החנות ולצוות:

גודל הדלפק והאזור יהיה בהתאם למספר העובדים בקופות  ולגודל החנות   כחלק מהשירות היא טיפל מהיר בקופות וביצוע מכירות משלימות כגון מוצרים נוספים או צירוף מועדון לוקחות

שלב 4: השתמש במיקום כדי למקסם את החשיפה

לאחר בחירת אופן הפריסה של החנות, השלב הבא הוא לתכנן היכן להניח את המוצרים שלך כדי לעודד מעורבות לקוחות, לשפר את חוויית הקנייה ולהגביר מכירות.

עקרונות המפתח במיפוי מוצר:

  1. זיהוי מוכרים מובילים ומוצרי מפתח:
    לזהות את המוצרים הפופולריים ביותר או את המוצרים המייצגים את מותגך. הצגת המוצרים הללו במקום בולט תקדם עניין במוצרים אחרים ותגרום ללקוחות לחקור אזורים נוספים בחנות.
  2. קביעת אזור מכירה ייעודי:
    חשוב להקצות אזור ייעודי לפריטי מכירה. כדאי למקם את אזור המכירה בחלק האחורי של החנות, ולשמור עליו קטן יחסית כדי למשוך לקוחות לעבור דרך החנות. כך גם תמנע מלהסיט את תשומת הלב מהמוצרים המלאים בתצוגה.
  3. הדגשת מוצרים עונתיים וזמינות מוגבלת:
    כדאי להבליט פריטים חדשים, עונתיים או בעלי זמינות מוגבלת כדי לעורר עניין וליצור מעורבות. חשוב להקצות להם מקום טוב בחנות כך שימשכו את תשומת הלב של הלקוחות באופן מיידי.

מיפוי מוצר נכון מסייע לקמעונאים למקם באופן אסטרטגי את קטגוריות המוצרים וליצור חוויית קנייה נוחה ומסודרת, המובילה למקסום מכירות.

שלב 5: בצע אופטימיזציה מוצרים בעזרת מתקנים ותצוגות

לאחר שתכננת את מבנה החנות ומיפוי המוצר, השלב הבא הוא לשקול כיצד למקם את אביזרי החנות והתצוגות.

סוגי אביזרים ותצוגות:

  1. אביזרים:
    מדובר בחלקי תשתית קבועים כמו תאורה, דלפקים, מדפים קבועים, מתלים צמודים לקיר וחדרי הלבשה.
  2. תצוגות:
    אלו יחידות תצוגה הניתנות להזזה, מותאמות אישית ומודולריות כמו שולחנות, קירות סלעים ומתלי בגדים עצמאיים.

עקרונות מרכזיים בתכנון אביזרים ותצוגות:

  1. השקעה באביזרי איכות:
    התחל בהשקעה באביזרים קבועים ועמידים, המספקים נראות ברורה ונוחים לשימוש.
  2. תצוגות גמישות:
    כלול תצוגות גמישות ומודולריות הניתנות לשינוי בקלות כדי להתאים לתנודות במלאי ובמוצרים.
  3. תצוגות זמניות:
    ספקי מוצרים רבים מציעים מתקנים משלהם ממותגים  אלו תצוגות המשתנות לפי המבצעי ספקים או מבצעים שלנו

בעת בחירת מתקנים ותצוגות, ודא שהן מתאימות לאופי החנות שלך ולמותג הכולל. הנה כמה נקודות שכדאי לקחת בחשבון:

  1. חומרים ואיכות:
    • בחר מתקנים איכותיים שיחזיקו מעמד זמן רב. עדיף להשקיע במתקנים עמידים שתוכל להתאים לכל סגנון, מאשר להחליף אותם לעיתים קרובות.
    • התאמת החומרים למותג שלך: עץ יוצר מראה חמים וטבעי, מתכת או פלדה נותנים תחושה תעשייתית וחדשנית.
  2. ורסטיליות וגמישות:
    • ודא שהמתקנים גמישים ומתאימים לשינוי במידת הצורך. מתקנים מודולריים יכולים להיות מותאמים לעונות שונות או לסוגי סחורות שונים.
    • תצוגות כמו קירות סלעים או מדפים מתכווננים מאפשרים הצגת מוצרים מגוונת באותו אזור.
  3. מיתוג וייחודיות:
    • נסה להשתמש במתקנים ייחודיים המשקפים את אישיות המותג שלך ויוצרים עניין. תצוגות מותאמות אישית מאפשרות להדגיש את המוצרים הטובים ביותר שלך.
  4. נגישות ונוחות:
    • המתקנים צריכים להיות בגובה נוח כך שלקוחות יוכלו להסתכל, לגעת ולקנות בקלות.
    • ודא שהתצוגות מאורגנות באופן שמקל על לקוחות למצוא את מה שהם מחפשים.

לבסוף, דאג לבצע בדיקות ולראות אם המתקנים והתצוגות הנוכחיות עובדים בצורה מיטבית, ואם יש צורך לשנות אותם כדי להתאים לתנאים העונתיים או למגמות המכירה.

שלב 6: אזורי נוחות לקוחות

כדי להבטיח שהלקוחות ירגישו בנוח וישמחו לחזור לחנות שלך שוב ושוב, כדאי לשלב אזורים ושירותים המותאמים להם:

  1. מקומות ישיבה:
    • הקצה אזור ישיבה נוח שבו לקוחות יכולים לקחת הפסקה או לחכות לבני משפחה וחברים.
    • השקעה במקומות ישיבה עם מראה מזמין מספקת תחושת רוגע ומשפיעה באופן חיובי על זמן השהות בחנות.
  2. חדרי הלבשה:
    • עבור חנויות שמציעות ביגוד, חדרי הלבשה הם קריטיים, ולכן חשוב לתכנן אותם בצורה מרווחת, עם תאורה טובה ומראה בכל תא.
    • הוסף מקומות ישיבה מחוץ לחדרי ההלבשה כדי לאפשר למלווי הלקוח לנוח ולהביע את דעתם.
  3. אזורי שירות לקוחות:
    • דאג להקצות אזור שירות לקוחות ברור ונגיש, המקל על הלקוחות לקבל סיוע בהחזרות, החלפות ושאלות כלליות.
    • הצב שילוט ברור המוביל לאזור השירות וודא שהצוות אדיב ונגיש.
  4. מקומות להתרעננות:
    • אם המרחב מאפשר, תוכל לשקול הקמת אזור קטן עם מים או משקאות קלים, המשדרגים את חוויית הקנייה ועוזרים ליצור אווירה נינוחה.
    • חנויות גדולות יכולות גם להציע אזורי קפה או עגלות חטיפים, מה שיוצר סיבה נוספת להישאר.
  5. שילוט ברור ונגישות:
    • הצב שילוט ברור המוביל לאזורים כמו שירותים, חדרי הלבשה או מקומות ישיבה, כדי להקל על הלקוחות.
    • דאג שהמעברים רחבים מספיק כדי לעבור בהם בנוחות.

שילוב אזורי נוחות ושירותים מתחשבים אלו יוביל לחוויית קנייה טובה יותר, ובכך יחזק את הקשר של הלקוחות עם המותג ויעודד אותם להישאר זמן רב יותר ולחזור לקניות נוספות.

שלב 7: ודא שהחנות שלך נגישה

כדי להבטיח שהמרחב שלך נגיש לכולם וכדי להימנע מקנסות יקרים, עליך לפעול בהתאם להנחיות החוק ולהציע נגישות מלאה לאנשים עם מוגבלויות. כך תוכל לוודא שכל אחד יכול להתנייד ולהרגיש בנוח בחנות שלך:

  1. חניה וכניסה:
    • ודא שיש אזורי חניה מסומנים וזמינים לאנשים עם מוגבלויות.
    • בנה רמפה לכיסא גלגלים או שמור על שפת מדרכה נמוכה ונגישה, נקייה ממכשולים עם מרחב מספיק לניווט.
  2. חנות ניתנת לניווט:
    • שמור על מעברים רחבים ומסודרים, ללא חסימות או הפרעות.
    • השאר מרווחים גדולים בין תצוגות ואלמנטים עיצוביים כך שכיסאות גלגלים וקטנועים יוכלו לנוע בקלות.
    • דאג לרצפה נקייה ממכשולים שעלולים לגרום למעידות או חיכוכים.
  3. שירותים, חדרי הלבשה ומעליות:
    • השאר שירותים נגישים זמינים לכל אורך שעות הפעילות.
    • וודא שחדרי ההלבשה יכולים להכיל אנשים בכיסאות גלגלים על ידי הסרת מכשולים מיותרים.
    • התחזק את המעליות כך שיהיו תקינות בכל שעות הפעילות.
  4. מידע ללקוחות:
    • פרסם מידע באתר האינטרנט לגבי מאפייני הנגישות בחנות כדי להקל על הלקוחות.
    • ודא שהצוות שלך מודע לתכונות הידידותיות לבעלי מוגבלויות כדי שיוכלו לספק עזרה במידת הצורך.

שורה תחתונה

תכנון פריסת החנות הקמעונאית הוא אתגר לא קטן, אך בעזרת יישום שלבי המדריך הזה ובהדרגה, תוכל ליצור חנות נוחה, נגישה, ומסבירת פנים. השאר את הלקוח במרכז, וכך תוביל להצלחת העסק ולהגדלת רווחים לאורך זמן

לאחר שהבנת כיצד לתכנן ולארגן את החנות שלך, כדאי לדעת שיש לך שותף אמין בכל התהליך – קבוצת המפתח. אנו מומחים בתחום הייעוץ העסקי ונמצאים כאן כדי לעזור לך להפוך את הרעיון העסקי שלך להצלחה משמעותית בשוק התחרותי של ישראל. הנה איך אנו יכולים לסייע לך:

  1. ייעוץ לפתיחת העסק:
    • נלווה אותך משלב הרעיון ועד פתיחת החנות. נבצע מחקר שוק יסודי, נבחן את המתחרים ונעזור לך לגבש תוכנית עסקית מקיפה.
  2. תכנון אסטרטגי:
    • נסייע בבניית תוכנית אסטרטגית מעמיקה שתמנף את החנות שלך לרמות חדשות. נדאג לכלול בניית מותג, בחירת מיקום נכון, ויצירת חוויית לקוח שמובילה למכירות.
  3. ייעול תפעולי:
    • נבצע אופטימיזציה של התהליכים העסקיים והלוגיסטיים כדי למקסם את היעילות ולשפר את הרווחיות. זה כולל סידור נכון של המלאי, שיפור שירות הלקוחות ובניית שיטות עבודה אפקטיביות.
  4. שיווק ופיתוח עסקי:
    • נבנה תוכנית שיווקית ממוקדת כדי למשוך לקוחות חדשים ולשמור על הנאמנות של הלקוחות הקיימים. נשלב כלי שיווק דיגיטליים יחד עם שיטות מסורתיות כדי להגיע לקהל רחב וממוקד.
  5. ייעוץ פיננסי:
    • נספק לך ייעוץ פיננסי אישי, נבנה תוכנית תקציב, ונעזור בניהול ההוצאות כדי לשמור על איזון בריא.